A tanulás a kulcs a változás elindításához, megéléséhez, menedzseléséhez – tanulmánykötet a Motel kutatás eredményeiből

2024.02.02.
A tanulás a kulcs a változás elindításához, megéléséhez, menedzseléséhez – tanulmánykötet a Motel kutatás eredményeiből

Pedagógusnak lenni, pedagógusként élni lehetőség és kihívás is egyben. Az egyre növekvő és folyton alakuló társadalmi elvárások kényszerét, a mindennapi munkavégzés egyediségét a pedagógusok értik, megélik. Ilyen feltételek közt eredményesen dolgozni csak alkotó, szakértő és autonóm módon lehet, s ehhez nélkülözhetetlen az állandó tanulás. Magyarországon a pedagógusok tanulásának jelenleg leginkább támogatott útja a formális képzés, míg nemzetközi szinten egyre inkább az informális, nonformális tanulási utak nyernek teret. Ezért a MoTeL (Model of Teacher Learning) kutatásban a pedagógusok szakmai fejlődésének és tanulásának komplex megértését tűzték ki célul a kutatók. A kötet tanulmányai a pedagógusok tanulását szervezeti kontextusban vizsgáló esettanulmányok másodelemzésének eredményeit összegzi:

  • Pedagógusok tanulásának útjai szakmai közösségekben • Iskolai esettanulmányok másodelemzése
  • A MoTeL-kutatás elméleti és kutatási keretrendszere
  • A kvalitatív másodelemzés lehetőségei a pedagógusok szakmai fejlődését és tanulását vizsgáló esettanulmányokban
  • A szakmai fejlődés és tanulás eredménye/eredményessége és az ahhoz vezető tanulási utak kapcsolata
  • Rezilienciatanulás? Avagy a Covid–19-világjárvány hatása a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésére és tanulására
  • A vezetés szerepe a tanuló szakmai közösségek működésében, a pedagógusok tanulásának támogatásában

Az Akadémiai Kiadónál megjelent tanulmánykötet az ikonra kattintva olvasható.