MoTeL műhelyek

MoTeL műhelyek

MoTeL műhelyek

A MoTeL kutatás első évében havi rendszerességgel MoTeL műhelyeket tartottunk, melyek célja a kutatás során születő szakmai anyagok megvitatása, valamint ezen keresztül a résztvevők szakmai tanulása volt. E szakmai rendezvények szervezését a COVID-19 világjárvány miatt hosszabb időn keresztül szüneteltetnünk kellett, végül 2022. novemberében indultak újra a rendszeres MoTeL műhelyek, immár nyitva a tágabb szakmai közönség felé, külső szakértők meghívásáva. Az újrainduló műhelyek célja az adott téma szakmai diskurzusa és a tudásmegosztás. A műhelyek meghívóját e honlapon, a kutatás levelezőlistáján és az intézeti és kari online felületeken is megosztjuk. 

A kutatás naptárát itt érheti el.


MoTel Műhelyek 2024-ben

Könyvbemutató az utolsó MoTeL műhelyen

A 2024. április 16-án rendezett utolsó MoTeL műhelyen a pedagógusok tanulását szervezeti kontextusban vizsgáló esettanulmányaink másodelemzésének eredményeit összegző tanulmánykötetünk könyvbemutatóját tartottuk meg. Az Akadémiai Kiadónál megjelent Pedagógusok tanulásának útjai szakmai közösségekben című kötetet Kovács István Vilmos és Lázár László mutatták be az érdeklődőknek, ami tartalmas szakmai megbeszélés követett a részt vevő kollégákkal. A beszélgetés során a MoTeL kutatás eredményeinek további felhasználására és kiaknázására vonatkozó ötleteket is megvitattuk. 

2024. április 24.

Meghívó - MoTeL könyvbemutató 2024. április 16.

A 2024. április 30-ával záruló MoTeL kutatásunk utolsó műhelyén könyvbemutatót tartunk. A közelmúltban jelent meg az Akadémiai Kiadónál a pedagógusok tanulását szervezeti kontextusban vizsgáló esettanulmányaink másodelemzésének eredményeit összegző tanulmánykötetünk Pedagógusok tanulásának útjai szakmai közösségekben címmel. A kiadványt Kovács István Vilmos és Lázár László mutatják be az érdeklődőknek 2024. április 16-án kedden 15 órától az ELTE PPK épületében (1075 Budapest, Kazinczy u. 23-27.), a 3. emeleten a 311-es teremben.  

Kérjük, hogy ezen űrlap kitöltésével jelezze a könyvbemutatón való részvételi szándékát  legkésőbb 2024. április 15-ig.

2024. április


 

MoTel Műhelyek 2023-ban

MoTeL műhely 2023. október 3.

A pedagógusok szakmai fejlődését és tanulását vizsgáló, az ELTE PPK Neveléstudományi Intézetében három kutatócsoport együttműködésében megvalósított MoTeL című OTKA kutatásunk a végéhez közeledik. Jelenleg a kutatás kvantitatív és kvalitatív eredményeit feldolgozó cikkek írása és angol nyelvű szakmai folyóiratoknál tervezett publikálása folyik. Eredményeinket az elmúlt tanév MoTeL műhelyein mutattuk be, e műhelyek előadásait a kutatás honlapján megtalálhatják.

Az ősz folyamán is folytatjuk a  MoTeL műhely sorozatot, melyen a kutatás vezetője, Prof. Dr. Halász Gábor mutatja be Pedagógusok tanulása Ázsiában című (a Pedagógusképzés című online folyóirat következő (2023/2) számában megjelenő)  tanulmányát 2023. október 3-án 10:00-12:00 órakor az ELTE PPK Kazinczy utcai épületében (308. terem). A felkért hozzászóló Prof. Dr. Győri János.

A rendezvény pontos részleteiről ebben a meghívóban olvashat. Kérjük, hogy részvételi szándékát legkésőbb 2023. október 2. éjfélig ezen a linken jelezze!


Meghívó - MoTeL műhely 2023. június 6.

A 2022/2023-as tanév  utolsó MoTeL műhelyét 2023. május 23-án 9:00-11:00 órakor tartjuk az ELTE Kazinczy utcai épületében, melyen Czirfusz Dóra, Széll Krisztián és Horváth László mutatják be A tanulószervezeti viselkedés szerepe a digitális transzformáció kihívásaihoz való alkalmazkodásban magyar általános iskolák körében című elemzésüket. A műhely meghívója itt olvasható.


Áprilisi MoTel műhely

A 2023. április 21-én tartott angol nyelvű MoTeL műhelyen Yu Pu, az ELTE Neveléstudományi Intézetének doktori hallgatója mutatta be Cultivating Teachers' Teaching Innovation Performance: An Exploration of Determinants through Professional Development Projects című tanulmányát. Az előadás után Halász Gábor (ELTE PPK Neveléstudományi Intézet) hozzászólását hallgattuk meg, majd a közönség által felvetett kérdéseket vitattuk meg.
A workshopon bemutatott előadás ppt-je itt tölthető le.

Márciusi MoTeL műhely

A 2023. március 21-én online tartott MoTeL műhelyen Halász Gábor (ELTE PPK Neveléstudományi intézet) kutatásvezető, Kasza Georgina (Tempus Közalapítvány) és Hörich Balázs mutatták be a statisztikai és adminisztratív adatbázisok (KSH, KIR-STAT és OKM), valamint a MoTeL-kutatás adatbázisának összekapcsolását, továbbá az ebben rejlő lehetőséget értelmezték egy konkrét elemzési példán keresztül.  A pedagógusok szakmai fejlődésének, az iskola tanulószervezeti viselkedésének és néhány, kiválasztott oktatási program kapcsolata című előadásuk fókuszában a különböző oktatási programokban való részvételnek, az iskolák tanulószervezeti viselkedésének, valamint a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésének kapcsolata állt. A szerzők előadása után Setényi János (MCC) hozzászólását hallgattuk meg, majd a közönség által felvetett kérdéseket vitattuk meg. 

A workshopon bemutatott előadás pptje itt tölthető le.


MoTel Műhely 2023. február 21-én

A 2023. február 21-én online tartott MoTeL műhelyen Bükki Eszter (tudományos segédmunkatárs, ELTE PPK Neveléstudományi Intézet) és Fehérvári Anikó (egyetemi tanár, intézetvezető, ELTE PPK Neveléstudományi Intézet) mutatták be A szakképzésben szakmát oktatók pályára lépése, pályaelégedettsége és folyamatos szakmai fejlődése című előadásukat, melyben a MoTeL kutatás keretében 2019-2020 fordulóján végzett országos nagymintás pedagógusfelmérés középiskolai almintáját elemezték a szakmai oktatókra fókuszálva. A szerzők előadása után Dr. Bacsa-Bán Anetta és Benedek András professzor úr hozzászólását hallgattuk meg, majd a közönség által felvetett kérdéseket vitattuk meg. Az előadáson nagy örömünkre részt vettek a szakképzési szakpolitika képviselői is, köztük Pölöskeiné Gáborné helyettes államtitkár asszony.

A műhelyen bemutatott prezentáció az ikonra kattintva nyitható meg.


MoTel Műhely 2023. január 31-én

 A 2023. január 31-én online tartott MoTeL műhelyen Czető Krisztina (egyetemi adjunktus, ELTE PPK Neveléstudományi Intézet), Lénárd Sándor (habil. egyetemi docens, ELTE PPK Neveléstudományi Intézet) és Tóth-Pjeczka Katalin (doktorjelölt, ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskola) mutatták be A vezetés szerepe a tanuló szakmai közösségek működésében és a pedagógusok tanulásának támogatásában című készülő tanulmányukat. A műhely elején Lénárd Sándor röviden bemutatta a projektet és az esettanulmányokat, melyek horizontális elemzése által készítették el tanulmányukat. A szerzők előadása után a két felkért hozzászóló, Baráth Tibor és Magócs Éva véleményét, kérdéseit és javaslatait hallgattuk meg, amikre a szerzők reflektáltak. Végül néhány, a közönség által felvetett kérdést vitattak meg a résztvevők.

A prezentáció az ikonra kattinva olvasható.


  MoTel Műhely 2023. január 10-én

A szakmai rendezvényen Kopp Erika, Kálmán Orsolya és Antoni-Alt Petronella mutatták be a kutatás keretében korábban készült iskolai esettanulmányok elemzése alapján készített, Reziliencia - tanulás? Avagy a COVID-19 világjárvány hatása a pedagógusok, folyamatos szakmai fejlődésére és tanulására. Pedagógusok tanulása és szervezeti reziliencia az esettanulmányok alapján című tanulmányukat.

Az előadás ppt-je az ikonra kattintva olvasható el.


MoTeL műhelyek 2022-ben

MoTeL műhely 2022. november 8.

A MoTeL kutatás záró évében, 2022. novemberében újraindultak a MoTeL műhelyek, amelyek célja az empirikus adatfelvételek eredményeit feldolgozó készülő tanulmányok megvitatása mellett immár a tágabb szakmai közönséggel való szakmai diskurzus és tudásmegosztás. A 2022. november 8-án délelőtt az ELTE PPK Kazinczy utcai épületében megrendezett műhelyen Tókos Katalin (egyetemi adjunktus, Neveléstudományi Intézet) és Eszes Fruzsina (PhD hallgató, Neveléstudományi Doktori Iskola) mutatták be “A szakmai fejlődés és tanulás eredménye/eredményessége és az ahhoz vezető tanulási utak kapcsolata. Esettanulmányokra épülő horizontális másodelemzés”

című készülő tanulmányukat. A műhely elején Rapos Nóra, a kutatás operatív vezetője röviden bemutatta a kutatást. Ezután a felkért hozzászóló Révai Nóra, az OECD munkatársa adott egy rövid összefoglalást saját doktori kutatásainak eredményeiről A tanári tudás dinamikája – a szociális kapcsolatok és a tudás kölcsönhatása címen. A Révai és Guerriero (2017) tudás-modelljére építő MoTeL-tanulmány bemutatása előtt Lénárd Sándor, az iskolai esettanulmányokat készítő kutatócsoport vezetője beszélt röviden e kvalitatív adatfelvételről és a készülő elemzésekről, majd Tókos Kata és Eszes Fruzsina előadása után a közönség által felvetett kérdéseket beszéltük meg. A műhelyen a Neveléstudományi Intézet munkatársai mellett részt vettek az esettanulmányok helyszínéül szolgáló iskolák képviselői és néhány minisztérium és háttérszervezet munkatársai is.


MoTeL műhelyek a kutatás első évében

Júliusi MoTeL műhely

A múlt októberben indult MoTeL kutatás tanév végi utolsó műhelyét 2019. július 2-án tartottuk meg. E műhelyre elkészültek a nemzetközi és hazai szakirodalmat a pedagógus szakmai fejlődést és tanulást meghatározó egyéni/személyes és szervezeti szintű tényezők, valamint az eredményesség értelmezése szempontjából áttekintő tanulmányok. A 4 órásra tervezett műhely első részében rövid beszámolókat hallgattunk meg e tanulmányok fő sarokpontjairól, majd az egyéni/személyes szint tanulmányában a “szakmai fejlődés és tanulás” fogalom és az eredményesség meghatározásaira, továbbá (a szervezeti és rendszer szint által kiegészítendő) elméleti keretrendszer kialakítására tett javaslatokhoz kapcsolódóan zajlott tartalmas és a további munkát jelentős mértékben orientáló szakmai vita. Terveink szerint a jövő évben tervezett empirikus kutatás elméleti keretrendszere nyár végére készül el, melyet az új tanév első, szeptemberi műhelyén fogjuk bemutatni és megvitatni..


Májusi MoTel műhely

2019 májusában két műhelymegbeszélésre is sor került a MoTeL kutatás keretében. Május 21-én vitattuk meg a 2. pillér keretében a tanári folyamatos szakmai fejlődésre vonatkozó nemzetközi és hazai szakirodalom egyéni és rendszer szintet fókuszba állító tervezett áttekintéseinek szinopszisait, valamint az FSZF témakörében összegyűjtött empirikus kutatások doktoranduszok által készített kódolásának összegzését. Egy héttel később a szervezeti szint szinopszisa, valamint a 4. pillér keretében a korábbi hazai kutatások (OFI 2013-2014-ben végzett pedagógus panelkutatása, valamint az Oktatási Hivatal megbízásából 2013-15-ben végzett pedagóguskutatás) adatbázisainak másodelemzése került terítékre. A megbeszéléseken szó esett a MoTeL kutatás hazai szakmai közönség előtti bemutatkozását célzó 2019. őszi Országos Neveléstudományi Konferencián szimpózium-megjelenés tervezéséről is.


Áprilisi MoTeL műhely

A MoTeL kutatás harmadik műhelymegbeszélésén, melyet 2019. április 30-án tartottuk, két tanulmánytervezet vitájára került sor. Az 1. pillér keretében készített “A pedagógusprofesszió és néhány más szakma professzionalizációja és folyamatos szakmai fejlődés modelljeik”, valamint a 3. pillér keretében készített “A FSZF hazai rendszerkörnyezetének feltárása, elemzése” c. tanulmányok tervezeteit előbb a pillérvezetők mutatták be röviden, majd a résztvevő kutatóktól fontos inputokat kaphattak a szerzők a tanulmányok végleges formájának elkészítéséhez. A műhelyen röviden bemutatkozott továbbá az ELTE PPK Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment Intézet egy, a MoTeL kutatás témájához szorosan kapcsolódó projektje, melynek résztvevőivel a jövőben is tervezzük a kölcsönösen megtermékenyítő megbeszélések folytatását. Az áprilisi műhelyre tervezett 2. pillér szinopszis-vitára idő hiányában már nem került sor, ezért május hónapban tervezünk egy külön alkalmat ennek megvitatására.


Márciusi MoTeL műhely

2019. március 19-én tartottuk a MoTeL kutatás harmadik műhelymegbeszélését. A találkozó első felében a pillérvezetők számoltak be eddigi munkájukról, eredményeikről, valamint az ennek során felmerült kérdésekről, dilemmákról. A folyamatos szakmai fejlődés és az ehhez kapcsolódó fogalmak (pl. professziókép, tanulási környezet, eredményesség) átgondolása valamennyi pillér számára jelentős kihívást jelent és a kutatás reményeink szerint egyik lényeges eredménye lesz a kulcsfogalmak tartalmának rögzítése és az FSZF és eredményesség fogalmi térképének kialakítása. A műhely második felében a 4. pillér a meglévő adatbázisokról, korábbi hazai kutatásokról készítendő másodelemzések szinopszisát vitattuk meg.


Februári MoTeL műhely

A MoTeL kutatás februári műhelyén a kutatás 1. pillére, “A professzió és ahhoz kapcsolódó FSZF kutatás fő vizsgálati területei. A FSZF általános tudáshátterének feltérképezése néhány a pedagógus pályához köthető más szakma tekintetében” által készítendő tanulmány szinopszisát vitattuk meg a projekt résztvevői és intézeti kollégák részvételével. A tanulmány a jogász, orvosi és felsőoktatási oktató szakmák vizsgálatán keresztül kíván a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődését vizsgáló kutatásunk számára releváns és hasznos inputokat adni.

A műhely második felében az elméleti keretrendszer kialakítását megalapozó nemzetközi és hazai szakirodalom áttekintését végző 2. pillér soron következő feladatainak tervezését vitattuk meg.


A nyitó műhely (január)

A MoTeL kutatás nyitó műhelye - 2019. január 29-én - a kutatás és az operatív vezetés bemutatkozása mellett a Neveléstudományi Intézetben korábban folyt és most kapcsolódó kapcsolódó kutatások bemutatásának is teret adott. Elsőként a Németh András professzor úr vezette Történeti, Elméleti és Összehasonlító Pedagógiai Kutatócsoportnak a pedagógus professzió történeti kialakulását, eltérő fejlődésmodelljeit vizsgáló kutatásairól  és a MoTeL kutatás számára releváns eredményeiről hallhattunk Németh András, Garai Imre és Szabó Zoltán András előadásában. Az előadásokat a MoTeL kutatás szempontjából különösen releváns elméleti-fogalmi és módszertani kérdésekben folytatott termékeny szakmai diskurzus követte.  Ezután az EDITE nemzetközi doktori program The Learning Teacher kutatási programjában született három doktori kutatást mutatta be Saád Judit, EDITE projektmenedzser. E horizontális szakmai tanulást is támogató első szakasz után Rapos Nóra, a kutatás operatív vezetője ismertette a kutatás első évi részletes munkatervét. Az első MoTeL műhelyt a nagyszámú közreműködő kutató együttműködésének támogatása érdekében létrehozott eszközök, így a MoTeL műhely honlap (zárt google oldal) és a beágyazott Mendeley referenciakezelő szoftver, végül a projekt kommunikációs-disszeminációs tervének és eszközeinek bemutatásával zárta Szarka-Bögös Réka demonstrátor és Bükki Eszter kutatási asszisztens.