Demonstrátorok a Nevtudban

Demonstrátorainkat céljaikról, motivációikról és tapasztalataikról kérdeztük.

Barta Boglárka

Barta Boglárka Nóra elsőéves pszichológia MA szakos hallgató ettől a félévtől a Kognitív Fejlődés és Oktatás Kutatócsoporthoz munkáját segíti.


Mi motivált arra, hogy jelentkezz a demonstrátornak? 

A BA képzés során, a fejlődés terepgyakorlatomat ezen kutatócsoportnál végeztem. Az egyik adatfelvételnél egy demonstrátor is részt vett, és nagyon sokat segített mivel ez volt az első igazi személyes tapasztalatom gyerekekkel. Ekkor kezdtem el igazán gondolkodni, hogy én is csatlakozok ehhez a szervezethez. Ezt végül a BA alatt nem tettem meg, mivel még nem éreztem magam annyira kompetensnek, hogy minőségileg segíteni tudjak, de úgy gondolkodtam, hogy most eljött az idő.

Honnan hallottál a demonstrátori pályázatról? 

Az ebben az évben induló pályázatról a barátaimtól, akik már demonstrátorok voltak, és a tanszéki ügyintéző emailjéből hallottam. Az elején nem voltam biztos a jelentkezésben, de ismerőseim meggyőztek. Felvettem a kapcsolatot a volt szakdolgozati konzulensemmel, és megkérdeztem tőle, hogy lehetséges lenne-e az ő kutatócsoportjához csatlakozni, ami a Neveléstudományi Intézet része. Mivel ez lehetséges volt, így ide adtam be a jelentkezésemet.

Milyen elvárásokkal vágtál neki a demonstrátori posztnak?

Mivel volt valami tapasztalatom a kutatócsoporttal, és már ismertem pár demonstrátort, így szerintem egy reális elképzelésem volt a posztról. Szerintem nagyon eltérő élményeket élnek meg a demonstrátorok, mivel a munkájuk függ, hogy melyik tanszéknél, és melyik tanárnál dolgoznak. Nekem eddig teljesen az elvárásaimhoz illeszkedett, mivel a folyamatban lévő kutatást a szakdolgozat írása közben már megismerhettem.

Várhatóan milyen feladatokat fogsz ellátni a kutatócsoportban? 

A kutatócsoportban eddig a feladatkörömhöz az adatfelvétel, adatbevitel és a szakirodalmi hattérhez kapcsolódó elemzés tartozik. Mivel az SPSS használatával már kibékültem, így ezek a feladatok a kompetencia szintemhez illeszkednek. Élvezem ezeket a feladatokat, mivel olyan területeken is szerzek kompetenciát, amit a képzésemben is feltudok majd használni.

Mik a jövőbeni céljaid a demonstrátori pozícióval kapcsolatban? 

A demonstrátori pozíció szerintem tökéletes arra, hogy jobban elmélyülj a kutatásokban, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy érvényesülj az akadémiai körökben. Mivel mind a gyakorlat, mind a kutatás érdekel, ezért ez egy olyan lehetőség, amit nem hagyhattam ki. A céljaim közé tartozik, hogy jövőre is jelentkezzek, tapasztalatot szerezzek az adatfeltétel és elemzés területén, és olyan kapcsolatokat szerezzek az egyetemen, akiknek hasonló céljaik vannak, mint nekem.


Bíbok Szabina

Bíbok Szabina vagyok, jelenleg a neveléstudomány mesterképzést végzem az ELTE PPK-n kora gyermekkor pedagógiája specializáción. A már korábbi demonstrátori tapasztalataimmal ellentétben most az Oktatás-Jog-Pedagógia Kutatócsoportban végzem demonstrátori munkámat a tanulmányaimmal párhuzamosan. Korábban az egyik tanáromnak segédkeztem egyetemi munkájának elvégzésben, s nagyon izgatott vagyok, hogy egy kimondottan másmilyen szerepkörben próbálhatom ki magam ebben az évben.


Mi motivált arra, hogy jelentkezz a demonstrátornak?

Alapvetően az motivált, hogy szeretnék valami többet csinálni egyetemi tanulmányaim során, valami plusz kihívásra vágytam. Valamint láttam, milyen sok plusz tudást nyerhetek abból, ha csatlakozom egy kutatócsoport tevékenységéhez.

Honnan hallottál a demonstrátori pályázatról?

A tanáraink említették meg, valamint korábban már voltam demonstrátor előzetes tanulmányaim során. Ezen felül megjelent az egyetemei hírlevélben is az opció, ami újra felkeltette az érdeklődésemet a demonstrátori tevékenység iránt.

Milyen elvárásokkal vágtál neki a demonstrátori posztnak?

Az első és legnagyobb elvárásom a demonstrátori szerepkörrel kapcsolatban az, hogy képes legyek a kutatócsoportban végzett tevékenységemet a tanulmányaim más területein is fel-használni. Valamint a magamévá tett tudás hozzájáruljon ahhoz, hogy nagyobb rálátásom legyen azokra a témákra melyek igazán érdekelnek.

Mik a jövőbeni céljaid a demonstrátori pozícióval kapcsolatban?

Célom, hogy hasznos tagja legyek a kutatócsoportnak, hogy hozzájárulhassak a kutatócsoport fellendítéséhez. Ezen felül a kutatócsoportban végzett munkásságom által nyert mélyebb betekintéssel alátámaszthassam a mesterfokú diplomamunkám egy részét.

Várhatóan milyen feladatokat fogsz ellátni a kutatócsoportban?

Az eddigi tudásom alapján úgy tűnik tervezés, kutatócsoportot érintő esemény szervezés, kutatási anyagok feldolgozása, adatok rögzítése és más kutatócsoportokkal való kapcsolattartás lesz nagyrészt a kutatócsoporton belüli feladataim többsége. Ám a megbeszélések alapján elég sokrétű munkában fogunk részt venni annak okán, hogy a csoport nem olyan régóta van jelen az egyetem életében.

Mit mondanál másoknak, miért érdemes demonstrátornak jelentkezni?

Elképesztő mennyiségű tudást és tapasztalatot ad olyan területeken, amelyek nélkülözhetetlenek mind az egyetemen, például a diplomád megírásakor, mind a munka világában. Ide tartoznak olyanok, mint az adatok feldolgozásának miértje, hogyanja, adatfelvétellel kapcsolatos nehézségek körülményességek, csapatban dolgozás. Valamint hatalmas előnyödre válhat, hogy egyetemi tanáraiddal dolgozol szorosan együtt, ami nem csak kapcsolati tőkét adhat neked, de a különböző munkastílusokat is megismerheted és megtanulhatod magadról milyen munkastílust preferálsz és, hogy kivel tudsz hatékonyan együtt működni, ami segíthet a megfele-lő konzulens kiválasztásában is.

Kiknek ajánlanád a demonstrátori pozíciót?

Igazából bárkinek tudom ajánlani, aki érzi magában a késztetést, hogy többet teljesítsen a minimum követelménynél. Természetesen minden esetben mérlegelni kell, hogy mennyire reális egy kutatócsoporttal kapcsolatos terhet magára vennie egy hallgatónak. Ám én csak ajánlani tudom, mert teljes mértékben megéri a véleményem szerint.

Változott a kezdeti motivációd a demonstrátori pozícióval kapcsolatban?

Igen változott. Amikor elkezdtem a demonstrátorkodást, akkor egy tanárnál voltam 'segéd' és felelőse az évfolyamomnak. Ezen döntésem mögött az állt, hogy elsőként akartam hozzájutni az információkhoz, és az előző évek tapasztalata alapján úgyis rajtam és még egy pár emberen keresztül kommunikáltak a tanárok a szakunkkal. Akkor legyen hivatalos, hogy én vagyok a szakunk felelőse. Ezen motivációm elhalt elég hamar, de az érzés, hogy valamivel többet szeretnék csinálni, megmaradt. Ezt követően jöttem rá, hogy sokkal jobban érdekel az egyetemen folyó kutatói munka és így hoztam meg azt a döntést, hogy legközelebb nem egyetemi oktató 'segédjének' pozíciójára pályázok, hanem kutatócsoportba segítségnek.

Milyen kompetenciáid fejlődtek ez alatt az időszak alatt?

A kommunikációs készségem, organizációs képességeim, feladat-kiosztási vezetői képességek, valamint a türelmem. Ezen felül kipróbálhattam magam egy olyan pozícióban, amire mindig is vágytam, ám kiderült, hogy nem vagyok megfelelő a beosztásra. De mivel ezt egy biztonságos környezetben tettem, nem éltem meg akkora kudarcnak, mintha ez a munkahelyen derült volna ki. Illetve rengeteg tapasztalattal és jótanáccsal gazdagodva távoztam a demonstrátori szerepkörömből.

 


Darai Zsófia Dominika

Darai Zsófia Dominika neveléstudomány szakos hallgató, intézményfejlesztés specializáción tanul a mesterképzése első évében. Idén demonstrátorként dolgozik az újonnan alakult Oktatási Intézmény- és Programfejlesztés Kutatócsoportnál. Hálás, hogy része a csoportnak és motiváltnak érzi magát, hogy támogassa annak működését. 2021-ben végzett az ELTE PPK-n pedagógia szakos bölcsészként. Akadémiai érdeklődési területei: programfejlesztés, intézményfejlesztés, szervezeti tanulás, inkluzív oktatás és alternatív tanítási módszerek.


Mi motivált arra, hogy jelentkezz a demonstrátornak?

Tudatosan szeretném felépíteni a mesterképzési tanulmányaimat, és egy kiváló mestermunkát alkotni. Érdekel a kutatás, és egy kutatócsoporthoz csatlakozva rengeteg tapasztalattal gazdagodhatok és a szakmai támogató közösség is segíthet mindebben.

Honnan hallottál a demonstrátori pályázatról?

Szakos tájékoztatón.

Milyen elvárásokkal vágtál neki a demonstrátori posztnak?

Az volt az elképzelésem, hogy csatlakozhatok folyó kutatásokhoz és nálam tapasztaltabb emberek szárnyai alatt tanulhatok én is a tudomány világáról.

Mik a jövőbeni céljaid a demonstrátori pozícióval kapcsolatban?

Célom, hogy segítsem a kutatócsoport munkáját. Emellett, hogy kapcsolatokat építsek és ápoljak ott. Valamint szeretném a szakdolgozatomat a kutatócsoport szárnyai alatt megírni.

Várhatóan milyen feladatokat fogsz ellátni a kutatócsoportban?

Jelenleg a kommunikációs feladatokért vagyok felelős. A kutatócsoport weblapján és poszterén megjelenő információkat és szöveg megírásáért, fordításáért vagyok felelős. Részt veszek kutatások megbeszélésein, mint jegyző. Doktori hallgatók kutatásaiban segédkezem. Emellett pedig a kutatócsoport vezetőjével dolgozom együtt egy kutatás részeként.

Mit mondanál másoknak, miért érdemes demonstrátornak jelentkezni?

Azért érdemes, mert valós kutatásokban, munkákban lehet részt venni és betekintést nyerni a tudomány világába. Emellett remek embereket lehet megismerni, akikkel jó együtt dolgozni. Valamint olyan feladatokban lehet részt venni, amelyeket csakis az egyetemi tanulás alatt, nem jöhetnének létre, pl.: kortizol mintavétel, intervenciós csoportok vezetése.

Kiknek ajánlanád a demonstrátori pozíciót?

Aki kíváncsi a kutatások gyakorlati oldalára, aki kipróbálná magát új kihívásokban, akinek vannak elképzelései és ötletei a tudomány világában és segítségre vár, hogy megvalósítsa azokat, és azoknak is akiknek még inspirációra van szükségük.

Változott a kezdeti motivációd a demonstrátori pozícióval kapcsolatban?

Nem, jelenleg is a mesterképzési tanulmányaim magasszintű elvégzése az elsődleges célom. A demonstrátori pozíció alatt kezdtem el gondolkodni a doktori iskola folytatásáról. 

Milyen kompetenciáid fejlődtek ez alatt az időszak alatt?

Nyitottabb lettem a tudományos vizsgálatokra és látom a kutatásmódszertan fontosságát. Tudok adatot elemezni. Ismerem a szakirodalom feltárás módszereit. Precíz munkavégzésem és szervezői képességeim fejlődtek. Szociális és kommunikációs képességeim fejlődtek.


Édes Regina

Édes Regina első éves Neveléstudományi MA szakos hallgatónk. Korábban az ELTE Tanító- és Óvóképző Karán volt demonstrátor, ettől a félévtől pedig Intézetünkben a Kognitív Fejlődés és Oktatás Kutatócsoport munkáját segíti.


Mi motivált arra, hogy jelentkezz demonstrátornak?

Érdekelnek a különböző kutatások és szeretnék jobban belelátni nagyobb kutatások folyamatába és részt venni bennük, ezáltal is fejleszteni képességeim és holisztikusabb képet kapni a neveléstudományi kutatásokról.

Honnan hallottál a demonstrátori pályázatról?

Láttam Facebook és Instagram oldalon is, alapszakon az ELTE TÓK-on is voltam demonstrátor, de a végső elhatározást akkor tettem meg, amikor oktatóm és konzulensem, Vekety Boglárka mesélt erről az egyik órán.

Milyen elvárásokkal vágtál neki a demonstrátori posztnak?

Ez megegyezik a motivációmmal, szeretnék nagyobb betekintést nyerni általánosságban a kutatásokba, a módszerekbe és eszközökbe, szeretnék fejlődni benne.

Mik a jövőbeni céljaid a demonstrátori pozícióval kapcsolatban?

Az itt szerzett tudást és tapasztalatokat szeretném beépíteni a szakdolgozatomba, valamint szeretnék továbbmenni kutatói irányba.

Várhatóan milyen feladatokat fogsz ellátni a kutatócsoportban?

A Kognitív Fejlődés és Oktatás kutatócsoporthoz jelentkeztem és már voltam is első osztályosoknál két tesztet felvenni. A publikálás folyamatába is bekapcsolódhatok, teljes értékű tagnak érzem magam már most és nagyon hálás vagyok a lehetőségért!


Hay Anna Klára

Hay Anna Klára elsőéves neveléstudomány MA szakos hallgató, ettől a félévtől az Oktatás - Jog - Pedagógia Kutatócsoport munkáját segíti.


Mi motivált arra, hogy jelentkezz a demonstrátornak?

Elsősorban az oktatóim. Nemcsak, hogy ajánlották a demonstrátori pozíciót, mint remek szakmai lehetőség, hanem kifejezetten az egyéni fejlődésemet szerették volna támogatni. Az PPK oktatói mindig is nagyon odafigyeltek arra, hogy a személyre szabottság, melyről tanítanak, megjelenjen a saját munkájukban is. Mindig azt éreztették velem hallgatóként, hogy odafigyelnek a fejlődésemre és igyekeznek minden támogatást, lehetőséget biztosítani számomra. Demonstrátorként mind a kompetenciáim, mind pedig a szakmai kapcsolataim erősödni tudnak, mely mindig is célja volt a tanulmányaimnak.

Honnan hallottál a demonstrátori pályázatról?

Az alapképzésen is már voltam egy évig demonstrátor, ám akkor egy oktató munkáját segítettem, a mesterképzésen pedig egy kutatócsoport mellé csatlakoztam. A kutatócsoporthoz való csatlakozást annak vezetője támogatta korábbi, közös munkánk tapasztalati alapján.

Milyen elvárásokkal vágtál neki a demonstrátori posztnak?

Ahogy korábban is említettem, szerepelt a szakmai terveim között kutatócsoporthoz való csatlakozás, szóval kifejezetten örültem a lehetőségnek, illetve annak, hogy támogatást kaptam az oktatóimtól ebben. A támogatás miatt kicsit izgulok, hogy meg tudok-e felelni az elvárásoknak, de lelkesen vágok bele a közös munkába, hiszen tudom, mennyit tudok majd tanulni a folyamat során mind a szakmáról, mind pedig önmagamról.

Mik a jövőbeni céljaid a demonstrátori pozícióval kapcsolatban?

Szeretnék hosszú távon is a kutatócsoport mellett maradni és segíteni a munkájukat, általa pedig kicsit okítani a következő generációkat. Ezenkívül biztos vagyok benne, hogy a jövőben a doktori képzés alatt is hasznomra válnak az itt tanulnak, illetve remélem, hogy akkor is együtt dolgozhatok majd a kutatócsoporttal.

Várhatóan milyen feladatokat fogsz ellátni a kutatócsoportban?

A kutatócsoportunk célja, hogy segítsünk a fiataloknak, hogy értsék és tisztában legyek a jogaikkal, kötelességeikkel. Ehhez pályázatok segítségét fogjuk igénybe venni, az itteni feladatokban fogok segédkezni első sorban. Ezen felül adhoc jellegű feladatok is várnak rám. Ám a jelenlegi legkedvesebb feladat, melyet el kell majd látnom, hogy összekössem az alapítványt, ahol önkénteskedem, és a kutatócsoportot egy jövőbeli együttműködés reményében.

Mit mondanál másoknak, miért érdemes demonstrátornak jelentkezni?

Elsősorban azért érdemes demonstrátornak jelentkezni, mely a folyamat során rengeteget tanulsz önmagadról. Sokféle feladatot látsz el, sokféle emberrel találkozol, sok esetben együtt is kell dolgoznod olyan emberekkel és olyan szituációkban, amelyek a komfortzónádon kívül esnek. Remek lehetőség, hogy egy biztonságos és támogató közegben feszegesd a határaidat.

Kiknek ajánlanád a demonstrátori pozíciót?

Alapvetően bárkinek tudom ajánlani a pozíciót, viszont, ha azt nézem, hogy ki tudna belőle a leginkább profitálni, akkor szűkíteném kicsit a kört. Olyan személynek ajánlanám, aki szeretne tanulni a szakmáról, annak ágazatairól és önmagáról egyaránt. Nem kell, hogy tudja, mit szeretne kezdeni a jövőben, ám nyitott és kíváncsi nemcsak a választott szakmájára, hanem azon is túl. Fontosnak tartja a kapcsolatépítést, hiszen kevés ennél jobb helyzet van arra, hogy megismerkedjen a hallgató mind a saját, mind más oktatókkal a karon. Illetve ne féljen kilépni a komfortzónájából, demonstrátorként biztos, hogy rengeteg támogatást fog ehhez kapni.

Változott a kezdeti motivációd a demonstrátori pozícióval kapcsolatban?

Nem változott. Továbbra is elsősorban önmagamról szeretnék tanulni, illetve nagyon fontosnak tartom a szakmai lehetőségeket, melyeket a pozíció nyújt.

Milyen kompetenciáid fejlődtek ez alatt az időszak alatt?

Sok kompetenciám fejlődött, ám kiemelnék néhányat: a kommunikációm, az önreflexióm, a szaktudományi és szakmódszertani tudásom, illetve a szakmai együttműködésem. Viszont, ha az ember belegondol és elemez egy kicsit, hamar rájön, hogy a demonstrátori ideje alatt valamilyen szinten mindegyik kompetenciája fejlődik, és úgy gondolom, hogy ez egy nagy előnye a pozíciónak.


Kupcsulák Gréta

Kupcsulák Gréti, harmadéves tanár szakos hallgató (angol-történelem). Az egyetem megkezdésével párhuzamosan csatlakozott az ELTE Illyés Sándor Szakkollégiumához, idén januárban pedig a Tanár leszek! Hallgatói Műhelyhez. Mindhárom munkacsoportnak a tagja, továbbá a Kommunikációs munkacsoport vezetője is. Az egyetemi kézilabda csapatban (BEAC) kézilabdázik, szabadidejében szeret sportolni, túrázni. 


Honnan hallottál a demonstrátori pályázatról?  

A Tanár leszek! egyik alapítója, Péter Petra keresett meg nyáron, hogy nem érdekelne-e engem a demonstrátori pozíció. Nagyon megtetszett a lehetőség és örömmel vállaltam is, hogy jelentkezem demonstrátornak. Minden tanársághoz köthető téma nagyon érdekel, valamint kiváló szakmai fejlődési lehetőséget is jelent számomra. 

Milyen elvárásokkal vágtál neki a demonstrátori posztnak?

A demonstrátori pályafutásomtól szakmai fejlődési lehetőséget, inspirációt várok. Még ugyan messze van, de bizonytalan vagyok a szakdolgozatom témáját illetően és egy TDK-n is szívesen részt vennék pedagógia témakörben. 

Mik a jövőbeni céljaid a demonstrátori pozícióval kapcsolatban? 

Szeretném kihasználni ezt a nagyszerű lehetőséget, ameddig csak lehet/belefér az időmbe az egyéb elfolaltságaim mellett. Naivan hangzik, de jó lenne elérni egy TDK helyezést, vagy csak megálmodni és megvalósítani valami egyedit akár a Tanár leszek! Hallgatói Műhelyen belül. 

Várhatóan milyen feladatokat fogsz ellátni a kutatócsoportban? 

Első körben kezdő demonstrátorként a MoTeL projektben veszek részt, azon belül is a fókuszcsoportos interjúk lebonyolításában lesz szerepem.


Miklós Bence

Miklós Bence másodéves hallgató vagyok az Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Kar osztatlan tanárképzésén biológia-kémia szakon tanulok.


Mi motivált arra, hogy jelentkezz a demonstrátornak?

Nagyon érdekel az oktatás kérdése a XXI. században, illetve szeretnék tanulni az oktatásban felmerülő jogokról.

Honnan hallottál a demonstrátori pályázatról?

A demonstrátori pályázatról először Dr. Rapos Nóra docens asszony tett említést, majd 2021. tavaszán Dr. Rónay Zoltán docens úrral egy kutatás kapcsán értekeztünk a pályázatról.

Milyen elvárásokkal vágtál neki a demonstrátori posztnak?

Tanárszakos hallgatóként kellő ismerettel kell rendelkeznem a jogi kérdésekről az oktatásban. Többek között ezeket az ismereteket szeretném elsajátítani a Neveléstudományi Intézet Oktatás-Jog-Pedagógia Kutatócsoportjában.

Mik a jövőbeni céljaid a demonstrátori pozícióval kapcsolatban?

A lehető legtöbbet szeretnék tanulni a jogtudatosságról, illetve tapasztalatot szeretnék szerezni a kutatás terén.

Várhatóan milyen feladatokat fogsz ellátni a kutatócsoportban?

Amennyiben lehetőségem nyílik, akkor a kutatásszervezési feladatokban vennék részt.


Mohay Domonkos

Mohay Domonkos hatodéves tanárszakos hallgatónk már több éve a Pedagógusok, Pedagógus szakmai közösségek, Pedagógusképzés Kutatócsoport munkáját segíti demonstrátorként. Amellett, hogy a Pedagógusképzés folyóiratának szerkesztőségi titkára, alapítója a Tanár leszek! Hallgatói Műhelynek és a TanTáv – tanárszakosok a távoktatásért nevű Facebook-csoportnak is.


Kezdetekben mi motivált a demonstrátori pozíció betöltésében? Változott ez a motiváció azóta?

Az egyetemi évek alatt a PPK NI volt az a hely, ahol szakmailag igazán otthon éreztem magam. Talán nem véletlen, hogy a TanTáv és a Tanár leszek! Hallgatói Műhely is részint itt született. A demonstrátorságot alkalomnak láttam arra, hogy részese lehessek ennek a szakmai közösségnek, máshogy, más szerepben lássak rá a munkájukra. Akár magam is részt vegyek benne.

Mi a jövőbeni célod a demonstrátori poszttal?

A Pedagógusok, Pedagógus szakmai közösségek, Pedagógusképzés Kutatócsoport területe szorosan kapcsolódik a szakdolgozatom témájához, amely érinti a tanárok tanulásának kérdését is. Ehhez mindenképpen hasznos a demonstrátori munka, mert a legfrissebb kutatási eredményekkel és dilemmákkal találkozom folyamat közben. Azt remélem, hogy a saját kutatási tevékenységemhez segítséget nyújt majd a kutatócsoport.

Milyen feladatokat végzel a kutatócsoportban?

A Pedagógusképzés folyóirat szerkesztőségi titkáraként dolgozom. Ez nemcsak a szakirodalmi tájékozottsághoz járul hozzá, hanem a tudomány praktikus oldalának megismeréséhez, mint pl. egy folyóirat megjelenésének követése lépésről lépésre. E mellett azt, hogy a folyóirat archívumának elkészítésében is részt vehetek egy intenzív kurzusnak, tanulási lehetőségnek tartom. Megtiszteltetés részt venni ebben a munkában.

Milyen kompetenciáid fejlődtek ez alatt az időszak alatt?

Leginkább a szakmai látőköröm szélesedett, vált árnyaltabbá. Mostanra több, relevánsabb szakmai szempontból tudok értékelni egy szakpolitikai döntést, vagy csak folyamatokat. Jó példa erre a nemrég megjelent tanárképzési kormányrendelet, amely a mi kutatócsoportunk szakterülete, és nagy vitákat kavart a közbeszédben. Ennél sokkal mindennapibb, hogy egyértelműbben tájékozódom egy szakirodalmi szövegben, tudom, mit, hol keressek, ami sokszor meggyorsítja a munkát.

Mit mondanál másoknak, miért érdemes demonstrátornak jelentkezni?

Azt gondolom, hogy demonstrátornak lenni nemcsak akkor érdemes, ha valaki tudományos pályára készül. 1-2 év tudomány közelében végzett munka a tanári fejlődéshez is hozzájárul. Vagy éppen megmutatja, hogy az akadémiai pálya is opció lehet. Olyan szakmai tapasztalatot nyújt, amit sokrétűen lehet alkalmazni.


Ruzsa Bence

Ruzsa Bence, ötödéves tanárszakos hallgatónk ebben az évben már harmadik alkalommal tölt be demonstrátori pozíciót a Történeti, Elméleti és Összehasonlító Pedagógiai (TEÖP) Kutatócsoportnál.


Kezdetekben mi motivált a demonstrátori pozíció betöltésében? Változott ez a motiváció azóta?

2019 őszén Németh András professzor úr és Szabó Zoltán András adjunktus úr biztatására és támogatásával jelentkeztem először demonstrátornak a Történeti, Elméleti és Összehasonlító Pedagógiai Kutatócsoporthoz (TEÖP), azóta pedig két további évben is sikerült elnyernem a pozíciót. Inspirálónak éreztem azt a támogató légkört és motiváló szakmai diskurzust, ami a TEÖP munkáját jellemezi, és már az első kutatócsoporti megbeszélésen biztos voltam abban, hogy egy remek közösség tagja lehetek. Külön meg kell még említenem, hogy Németh professzor úr, a kutatócsoport vezetője az első perctől kezdve biztosította a beilleszkedési és szakmai felzárkózási lehetőséget, mentorom, Szabó adjunktus úr pedig konferenciaelőadásokba hívott társszerzőnek, illetve közbenjárására lehetek résztvevője a jelenleg is futó OTKA projektnek.

Mi a jövőbeni célod a demonstrátori poszttal?

Szeretnék a kutatócsoport révén minél mélyebben megismerkedni a neveléstudomány diszciplináris hátterével, és az összegyűjtött tapasztalatokat felhasználva, a diplomám megszerzése után a Neveléstudományi Doktori Iskolában tervezem megkezdeni a doktori képzést.

Milyen feladatokat végzel a kutatócsoportban?

Jelenleg elsődlegesen a kutatócsoport OTKA pályázatában vagyok résztvevő, a dr. Garai Imre docens úr által vezetett intézménytörténeti kutatócsoportban dolgozom, illetve részt veszek más, a pályázaton belül zajló részkutatások szervezésében és lebonyolításában. Ezen felül igyekszem támogatni a kutatócsoport hazai és nemzetközi konferenciarészvételeit is, mint a témához kapcsolódó források feltárója, az absztraktok társszerzője vagy társelőadója.

Milyen kompetenciáid fejlődtek ez alatt az időszak alatt?

Úgy érzem, hogy a TEÖP keretében eddig eltöltött idő alatt sokat fejlődtem a kutatástervezés, a forrásfeltárás és elemzés, valamint a forráskritikus gondolkodás, továbbá a szakmai kommunikáció és kooperatív hozzáállás terén egyaránt.

Mit mondanál másoknak, miért érdemes demonstrátornak jelentkezni?

Demonstrátorként az ember olyan közösségben dolgozhat, ahol hallgatóként alapvetően egyenrangú félnek érezheti magát a neveléstudományi diszciplínát régóta művelő és rengeteg tapasztalatot felhalmozó kutatókkal, egyetemi oktatókkal, tanulhat tőlük és együtt oldhat meg velük problémákat. Ez rendkívül inspirálóan képes hatni a szakmai életút további tervezésében is.