Demonstrátorok a Nevtudban

Demonstrátorok a Nevtudban

Bemutatjuk a 2024-2025. tanév Nevtud demonstrátorait!

Adilyam Battalova

My name is Adele! I am from Kazakhstan. Currently, I am second-year Master’s student in Educational sciences. I am interested in AI in education and looking forward to assist the  Research Group for Innovation and Equality in Education. I’m all about sipping coffee while diving into books or study sessions, and you can bet I’m always up for a good Netflix and chill!  

If you had to summarize what being a demonstrator means to you in three words, what would those three words be? Why?

3 words to summarize what is being a demonstrator – ASSISTANCE, RESPONSIBILITY, ENGAGEMENT.  

  • Assistance- providing help to other researchers and professors 
  • Responsibility- being responsible for completing tasks and making sure the research process going smooth 
  • Engagement - Initiating or supporting research activities, such as data collection, analysis, or problem-solving 

What projects did you take part in during your previous year as a demonstrator? How did this contribute to your professional development? Are you continuing this work this year?

Last year, me and my supervisor explored the best worldwide  universities, their inner structure, systems and we focused on their websites so to create website for our research department. It helped me to understand more about creation the website and I got better at data collection (it’s not that exhausting for me anymore!). Since we have not completed some of our tasks, we are going to continue working on it and improve it! 

What were the most inspiring moments during your demonstrator assignment last year?

The most inspiring thing that happened during being demostrator is being engaged in work and research process, when I lose tack of time but the final result was worth it so you are proud of yourself.

What would you tell others about why it's worth applying to be a demonstrator?

I’d tell others that applying to be a demonstrator is totally worth it because, first of all it helps to gain insights and see things from new perspectives. Secondly, it helps to build strong connection and network with the other peers and university staff. And lastly, that’s a good experience to add to CV showcasing the ability to assist, manage, and contribute in a professional academic setting. 

What are your future plans? Where do you see yourself in 3 / 5 years?

In the next 3 to 5 years, I plan to pursue a PhD to further develop my research career. Alongside that, I aim to return to my hometown and implement the skills I've acquired while being a student demonstrator. My goal is to contribute to the local academic and research community by sharing my experience and helping foster an environment of learning and innovation. By bridging my research expertise with practical applications, I hope to make a meaningful impact on education and research back home.


Borbás Katalin

Utolsó éves neveléstudomány mesterszakosként ez az év egy ráadás az egyetemista létemben, ebből szeretném kihozni a maximumot. Valószínű, de nem bizonyított, hogy én vagyok az ELTE-n a legidősebb nappali tagozatos hallgató, és örülök, hogy sikerült másokat is inspirálnom a továbbtanulásra. 19 tanév aktív pedagógusi pálya után ültem vissza az iskolapadba (nincsenek is már padok!), de a tanítást sem adtam fel. Három gyerekem van, egy tanyán élek, szívem csücske a néphagyományőrzés és a történelem. Jelenleg a szakoktatásban vagyok óraadó tanár, és a szakdolgozatom mellett regényt írok. Előző évben is demonstrátor voltam, életem egyik nagy kihívása volt, és aki gondolkodik, azokat csak bátorítani tudom, hogy pályázzák meg!

Mi volt a legfurcsább, legérdekesebb, leginspirálóbb pillanat előző évi demonstrátori megbízásod ideje alatt?

A legizgalmasabb pillanat az volt, amikor a rám bízott iratokat átnézni, katalogizálni kezdtem. Egy igazi kincsesbánya van a TEÖP irodában!

A leginspirálóbb a karácsonyi főzőverseny volt, ahol az origami darvaim (japán gasztronómia volt a téma) elismerést kaptak. Japánul főzni nem tudok, de papírt hajtogatni igen.

A legérdekesebbek a kutatócsoporti értekezletek, megbeszélések, itt lehet a leginkább bepillantást nyerni a kutatások irányvonalába.

Hogyan tervezed hasznosítani az itt szerzett tapasztalatokat pedagógiai tanulmányaid során?

Leginkább az attitűdformálásban érzem a hasznát a demonstrátori munkának. Sokkal szélesebb a rálátásom a tudományos feladatokra. Ezzel gazdagítani tudom a népművészeti oktatók képzéséhez kapcsolódó szakdolgozati kutatásomat. 

Milyen feladatokat fogsz ellátni demonstrátori megbízásod alatt? 

A megkezdett feladataimat szeretném befejezni, és úgy rendszerezni a rám bízott dokumentumokat, hogy az később átlátható, kutatható legyen. 

Mik a hosszú távú célkitűzéseid? Mi a legnagyobb vágyad a karrierépítés kapcsán? Hol látod magad 5 év múlva?

Aligha fogom abbahagyni a tanulást, ehhez először a nyelvtudásomat kell megerősítenem. Szívesen jelentkeznék a doktori képzésre is, ebben a családom is támogat. Szeretnék a későbbiekben kutatói feladatokat ellátni, úgy gondolom, az oktatás frontvonalában eltöltött több, mint két évtized tapasztalatait kölcsönös haszonnal tudnám kamatoztatni. 

A legnagyobb vágyam az írói tehetségemet kibontakoztatása, a szakdolgozatom mellett a regényem megjelenésén dolgozom (egyszerre).  

Hogy hol látom magam 5 év múlva? Valószínűleg valahol valamit tanulni és tanítani fogok, valamilyen kreatív feladatot végzek. Irányultságaim vannak, de a pontos kivitelezést rábízom az égiek fantáziájára. 


Angelina Chetvergova

I’m a second-year Master’s student in education. My field of interest are innovative and alternative ways of educational assessment and learning process and I will be assisting the innovation and equality in education research group this year. I’m a fan of Queen rock band, let’s make the show go on.

Why did you choose to study in Institute of Education at ELTE PPK? 

Well, my Bachelor’s is connected with educational sphere so I decided to continue studying in this sphere, but specifically in technologies in education, which is from my point of view, a key to be successful for both teacher and student. 

What was your motivation to become a demonstrator? Where do you hear about it? 

I would like to contribute to the development of our faculty, participate in research activities let people know more about it and make them interested in education and psychology. I heard about it from my professor and then I found some info on the website. 

Why did you choose to work with the research group for innovation and equality in education?

As I mentioned before, I’m interested in the topic “innovations in education”, and I also would like to expand my knowledge in the field of equity in education as it’s a really up-to-date problem all over the world, including my home country.  

What will be your task in the research group? 

I will work as teaching assistant, and I believe we will discuss my responsibilities at the meeting.  

What are your main goals for the following 3-5 years? 

I would like to develop my skills in research area, and I’m also thinking about continuing my studies as a PhD student. I also would like to work in some educational company and gain more expertise as an educator using various innovative technologies in teaching process.


Lőkös Laura

Lőkös Laura vagyok másodéves neveléstudomány mesterszakos, színházi nevelés/színházpedagógia specializáción tanuló hallgató. Megtiszteltetés számomra, hogy a Neveléstudományi Intézet titkárságán lehetek demonstrátor immáron harmadik éve. Zenei irányból jövök, de mindenféle művészeti irány közel áll hozzám, így valószínűleg bármilyen kiállításon, koncerten vagy színházi előadáson könnyen összefutunk. Hatalmas boldogság számomra az is, hogy harmadik éve tarthatok foglalkozást közösen és drámázhatok együtt Balog Rékával és Földesné Prainer Petra Verával, akik a színházi neveléssel foglalkozó AZTABANDA alapítói (és szintén itt végeztek). Továbbá fontos tudni rólam, hogy megszállottja vagyok a zokniknak, a gyűrűknek, és a képeslapoknak. 

Ha három szóban össze kéne foglalnod, hogy mit jelent neked demonstrátornak lenni, mi lenne az a 3 szó? Miért?

Az első szó számomra a FLEXIBILITÁS. Intézeti demonstrátornak lenni nagyon hálás és elképesztően izgalmas feladat, ugyanakkor a kutatócsoportok, az oktatók és a hallgatók közötti kommunikáció, a velük való együttműködés hatalmas rugalmasságot igényel, ezért nem árt, ha flexibilis vagy és végtelen türelmed van. A második szó, ami eszembe jut az a KÖZÖSSÉG. Klisének hangozhat, de a Neveléstudományi Intézet dolgozói között az ember tényleg egy közösség részeként, már-már otthon érezni magát. Hálás vagyok nagyon, hogy én is részese lehetek ennek a csodacsapatnak – legfőképpen Csányi Kingának Takács Nórinak, Gulics Aminának, Peszlen Rékának, Huszár Viktóriának, Bikácsy-Daróczi Ágnesnek és Fehérvári Anikónak, akik több éve elviselnek engem, az ötleteim és a random vihogásaimat. A harmadik szavam a DIVERZITÁS. Sokféle életúttal (másod- és harmadállással, illetve önkéntes projektekkel) rendelkező ember dolgozik nálunk, így mindig inspiráló számomra, amikor egy-egy munka vagy épp egy folyosón ad hoc módon alakult beszélgetés kapcsán ki-ki mesél valamit a saját szerelemprojektjéről, valamiről, amiben kiteljesedik az egyetemi pályafutásán kívül.

Mi motivált arra, hogy idén is jelentkezz demonstrátornak?

Azért jelentkeztem idén is demonstrátornak, mert az évek alatt számomra, ez a szerepkör sokkal több lett puszta munkánál. A KAZY 4. emelete egy külön univerzum, szuper programokkal, izgalmas feladatokkal és igazi közösség érzéssel. Ennek idén is részese akartam lenni, utolsó év ide vagy oda. 

Intézeti demonstrátornak lenni azért izgalmas, mert nem egy specifikus területhez kapcsolódik, mint a kutatócsoportokhoz tartozó demonstrátori szerepkör, hanem változatos feladatok sokasága jellemzi, kezdve a poszterkészítéssel, a száguldó riporter szerepen át a rendezvények előkészítésének támogatásáig. Ez a fajta színes, adaptív légkör meghatározó, ezzel gyakran találkozunk bármely pedagógiai munkakör területén, így azt gondolom, hogy ha lexikális tudást nem is feltétlen, de skillek tekintetében nagyon sok tapasztalatot szerzek majd ezáltal.

Milyen elvárásokkal vágsz neki idén a demonstrátori posztnak?

Két éve azt fogalmaztam meg magamnak, hogy a demonstrátori pozíció legyen egy jó motiváció arra, hogy végre megtanuljam rendesen beosztani az időm. A feladatok változatossága valóban sokat segített abban, hogy mostanra gördülékenyen menjen az időm (és ezáltal az életem) menedzselése, így tavaly egy magasabb célt tűztem ki magam elé: vállaljak olyan feladatokat is, amik segítenek eldönteni, hogy végzés után belevágjak-e a doktori programba. Az idei célom még több közösségi program életrehívása, szervezése és népszerűsítése mellett, az, hogy népszerűsítsem az intézeti demonstrátori pozíciót. Jövőre már nem leszek demonstrátor, de szeretném, ha valaki kedvet kapna a titkárságon tevékenykedni, mert szerintem ez a pozíció a már korábban említett sokszínű feladatkör, rugalmas időbeosztás és diverz légkör miatt a legjobb felkészítés arra a bizonyos nagybetűs életre.

Milyen kihívásokkal kell megküzdenie egy demonstrátornak?

Egyszerre lehetőségek tárháza és egyszerre kihívások sorozata demonstrátornak lenni. Sok-sok lehetőséget rejt magában, hisz ez a szerepkör betekintést enged a 4. emelet, a Neveléstudományi Intézetben dolgozóinak munkájába, kutatásaik és futó projektjeik rejtelmeibe, ezekhez csatlakozhatunk mi demonstrátorok. Kihívást jelenthet viszont az egyetemi követelmények és a demonstrátori feladatok összeegyeztetése, hiszen elfordul (legalább is velem), hogy annyira hajt egy feladat/projekt, hogy részben vagy egészben megfeledkezel az egyetemi teendőidről. 

Mik a hosszú távú célkitűzéseid? Mi a legnagyobb vágyad karrierépítés kapcsán?

A hosszútávú tervek között nagyon sok minden szerepel, többek között színházi nevelővé, drámapedagógussá válás. Tudományos előmenetel szempontjából nagyon vonz a neveléstudomány területén belül még sok-sok téma, így pár gyakorlattal és gyerekekkel teli év után mindenképpen szeretnék fejlesztőpedagógiai irányban továbbtanulni, később pedig doktorálni. Nem szakmai szempontból pedig nagy vágyam, hogy legyen egyszer egy narancsfám és Szegeden is éljek (legalább egy pár évig).

Laura nem csak demonstrátor a Nevtudban, de gyakori vendég az Ez is Nevtud podcastokban is. Hogy melyik epizódokban hallhatod Laurát?

Mindjáárt az első adásunkban - ekkor mint a legjobb pedagógia BA szakdolgozat készítője beszélgetett Fehérvári Anikóval.

A 27. adásban, ahol a világnapok volt a téma.

A 31. adásban pedig az ARC kiállítás kapcsán beszélgettek a mai magyar társadalomról, a társadalmi közérzetről.


Magyar Boglárka

Magyar Bogi vagyok, neveléstudomány mesterszakos hallgató, mivel specializációt váltottam, tavaly óta a színházpedeseket erősítem. A Pedagógiai Innovációk és Társadalmi Esélyek Kutatócsoport munkáját fogom segíteni idén. Az egyik legfontosabb dolog, ami mostanában történt velem, hogy életem első egész estét drámáján dolgozom, és szeptemberben megkaptam a Nemzeti Felsőoktatási Ösztöndíjat is, aminek nagyon örülök. Ezen kívül imádom a zsiráfokat, szabadidőmben horgolok, falat mászom, röplabdázom, olvasok, és heti kétszer foglalkozom hátrányos helyzetű gyerekekkel is a Piliscsabai Tanodában.

Ha három szóban össze kéne foglalnod, hogy mit jelent neked demonstrátornak lenni, mi lenne az a 3 szó? Miért?

Egyértelműen a fejlődés, kutatás és közösség. Fejlődés, hiszen olyan emberektől tanulhatok, akik nagyon sok tudással gazdagítanak, és akikre igazán jó felnézni. Kutatás, hiszen bepillantást nyerhetek abba, hogy pontosan hogyan is zajlanak a különböző kutatások adatfelvételei, hogyan alakul egy téma kézzelfogható eredményekké. Közösség, mert mindig, amikor felliftezek a negyedik emeletre, tudom, hogy bárki jön velem szembe, mosolyogni fog, és a kutatócsoportunk összes tagja is mindig kedvesen fogad. (Na meg a mostmár a nem szemben lévő iroda ajtaja is mindig nyitva áll, így bármikor lepacsizhatok Laurával, vagy besegíthetek neki)

Milyen projektekben vettél részt az előző demonstrátori éved alatt? Hogyan járult hozzá ez a szakmai fejlődésedhez?

Előző tanévben szintén eljutottam több olyan kutatásra, melyeken személyesen vehettem részt. Az egyik ilyen volt az Okosjátékos kutatás, mellyel több alkalommal jártunk óvodákban. Közelebbről megismerkedtem a DIFER teszttel, és Laurának is sokat segítettem a különböző interjúk elkészítésében. Szintén vele történt az egyik kedvenc feladatom is, amikor 2023 novemberében egy drámajáték alapú foglalkozást tarthattunk Pedagógia alapszakos hallgatóknak Vekety Bogi megbízásából. Nagyon jó volt látni, hogyan hat a hallgatókra, hogy picit kimozdítottuk őket a komfortzónájukból. Azt hiszem, idén részemről sem lesz hiány ilyen tevékenységekből.

Milyen kihívásokkal kell megküzdenie egy demonstrátornak?

Szerintem az idő és annak megfelelő beosztása nagyon fontos. A demonstrátorkodás elköteleződés, mely ráadásul egy egész évre szól. Ha az ember tényleg akarja csinálni és szereti, gyümölcsöző és nagyon élvezetes tud lenni, és nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy az így szerzett tudás mennyi helyen felhasználható. Ettől függetlenül mindig érdemes bekalibrálni az időbeosztásunkba, mert ha az ember nem figyel, kettőt pislog, és máris megérkezik az év vége.

Idén milyen projektekben veszel részt? Hogyan fogod támogatni a kutatócsoport munkáját?

Idén sokféleképpen igyekszem helytállni majd. Mivel új kutatócsoporthoz csatlakoztam utolsó évemre, így még nem tudom, pontosan milyen feladatokban kell majd helytállnom. Az már biztos, hogy kódolás nagyon megy, és nem titok, hogy ha összejön, szeretnék a Tudományos Diákköri Konferencián is elindulni, így rengeteget dolgozom a pályamunkámon is.

Mik a jövőbeni terveid? Hol látod magad 3-5 év múlva?

 Hát nyilván a Neveléstudományi Doktori Iskolában, és egy szabad, gondolkodásra és játszásra tanító színjátszó/dráma társulatban, mint szakmabeli.


Miklós Bence

Miklós Bence ötödéves hallgató vagyok. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Kar, osztatlan tanárképzésén, biológia-kémia szakon tanulok. Erősségeim közé tartozik a hivatalos ügyek intézése, megbeszélések, programok szervezése és annak lebonyolítása. Érdeklődési körömbe tartozik a természettudomány, azon belül is a környezetvédelem és az embertan, az orvostudomány és a pszichológia. Hobbim a természetfotózás, a kertészkedés, továbbá szeretek olvasni és zenét hallgatni.

Mi motivált arra, hogy idén is jelentkezz demonstrátornak?

Nagyon érdekel az oktatás kérdése a XXI. században, illetve szeretnék tanulni az oktatásban felmerülő jogokról.

Milyen projektekben vettél részt az előző demonstrátori éveid alatt? Milyen élményekkel, tapasztalatokkal gazdagodtál?

Az elmúlt három tanévben kutatásszervezési feladatokat láttam el, adminisztratív teendőket intéztem. A Kürt Alapítványi Gimnáziummal folyamatosan tartottam a kapcsolatot, illetve az All Inc! Building LGBT friendly projekt keretében megjelent nemzetközi tanulmánykötet magyarországi fejezetének összeállításában dolgoztam. Szakmai fejlődésemet abban segítette, hogy hogyan tudok egy kisebb csoportot összefogni, közös munkát megszervezni.

Idén milyen projektekben veszel részt? Hogyan fogod támogatni a kutatócsoport munkáját?

Terveim között szerepel az, hogy egy új projektekben az elejétől aktívan részt vegyek, valamint szívesen vállalnék kérdőívek készítését és a válaszok kiértékelését. Ezen kívül, ha lehetőség adódik rá, akkor további kutatásszervezési feladatokban is szívesen vállalok szerepet.

Milyen elvárásokkal vágsz neki a demonstrátori posztnak?

Nagyon lelkes vagyok, mert el lehet mélyülni egy-egy témában, így sok új ismeretre lehet szer tenni.

Mik a hosszú távú célkitűzéseid? Mi a legnagyobb vágyad karrierépítés kapcsán?

A biológia-kémia szak elvégzése után - a tanítás mellett mindenképpen szeretnék valamilyen kutatócsoportnál dolgozni, akár a Természettudományi Karon vagy a Pedagógiai és Pszichológia Kar keretein belül.

Mit mondanál másoknak, miért érdemes demonstrátornak jelentkezni?

Nagyon jó egy kutatócsoportban dolgozni, mert el lehet mélyülni egy-egy témában, így sok új ismeretre lehet szer tenni.


Aida Yeltayeva

Hello, my name is Aida Yeltayeva and I am a second-year master’s student in Educational Science at Eötvös Loránd University (ELTE). My research interests are in higher education, particularly in educational management, teacher education programs and AI policies. Outside of my studies, I enjoy watching k-dramas and reading detective books.

Why did you choose to study at ELTE Institute of Education and Psychology?

I chose ELTE because of its strong academic reputation and research-oriented approach in the field of education. The university’s emphasis on both theory and practical application attracted me, as it aligns with my career goals in higher education. Additionally, ELTE’s diverse academic community offers a unique opportunity for cross-cultural learning, which I highly value. 

What was your motivation to become a demonstrator? Where did you hear about it?

I first learned about the demonstrator position from one of my professors. With prior experience working at a university, I have insight into the challenges and opportunities within higher education. I felt that my background could contribute meaningfully to HEIR’s ongoing projects. I also saw this role as a chance to engage with research that explores higher education from an international perspective, which resonates with my interests. 

Why did you choose to work with the Higher Education and Innovation Research Group?

I am drawn to the HEIR’s research focus on teachers’ innovation competences and the MARIHE program. Both areas resonate with my interest in higher education, as they emphasize improving pedagogical practices and exploring new approaches to governance and management. Working with this group offers a chance to contribute to meaningful research projects that align with my academic goals and career aspirations. Through my role in the research group, I am eager to learn from experts and immerse myself in innovative research projects. This experience will be invaluable as I prepare for a potential PhD, allowing me to deepen my understanding and contribute meaningfully to the field of higher education.

What will be your role, task in the research group?

As discussed with the research group’s head, Professor Orsolya Kálmán, I will primarily be involved in the MARIHE program and the DOKK development and research project, focusing on management and coordination tasks. My responsibilities will include project management, supporting research activities and ensuring smooth coordination within these initiatives. 

What are your main goals for the following 3-5 years?

After completing my master’s degree, I plan to work in the field of education for 2-3 years to gain practical experience before pursuing a PhD degree. I believe that hands-on experience will provide valuable insights and strengthen my future research, allowing me to contribute more effectively to the academic community.