Ez is Nevtud! podcast
Ez is Nevtud! - a Neveléstudományi Intézet podcastja
Ha érdekel az oktatás, a neveléstudomány, a felsőoktatás, az egyetemi élet, akkor kattints az ikonra és hallgasd meg a Neveléstudományi Intézet podcastját!
Egy blogbejegyzés vagy egy tudományos forrás ugyanolyan releváns a MI számára (a beszélgetés hossza: 34.57p)
- Ismerős kifejezések: ChatGPT, DeepL, Dall-e?
- Érdekel, hogyan alakítja át a mesterséges intelligencia (MI) az oktatást?
- Mit gondolsz, hátráltatja, vagy erősíti a kritikai gondolkodást az MI?
A tizennegyedik adásban Gulya Nikolettával és Rausch Attilával beszélget Fehérvári Anikó arról, hogyan használhatjuk a digitális technológiákat a tanulásban, az oktatásban.
Olvasnivalók a témában
How AI can save you time: 5 skills you no longer need to learn, Euronews
The AI revolution already transforming education, Financial Times
Az ELTE PPK iránymutatása a mesterségesintelligencia-alapú tartalomgenerálás használatára
A korábbi epizódok
Ha látom a problémát, ha érzem a problémát, akkor felelősségem van (a beszélgetés hossza: 46.07p)
A 13. adásban Kassai Réka, Szarka Emese és Fehérvári Anikó beszélget saját önkéntes munkája kapcsán az önkéntességről.
- Tudod, mennyi nonprofit szervezet működik Magyarországon?
- Szerinted mi jellemzi a magyar fiatalok értékválasztását?
- Tudod, hogyan működik egy hátrányos helyzetű gyerekeket támogató oktatási nonprofit szervezet?
- Hallottál már az epizodikus önkéntességről?
A beszélgetésben az alábbi civil szervezetekről esik szó:
Pro Talentis Közhasznú Alapítvány
Ha érdekel a Deviszontos módszertan, a kritikai pedagógia, netán kedvet kaptál közösségi tér létrehozásához, kattints az ikonra, hogy megtudd, mi a 10 legfontosabb lépés.
Kanári vagy lakmusz … az akadémiai szabadságot nem lehet másképp megvédeni, csak kollektív fellépéssel (a beszélgetés hossza: 59.51p)
Az ’Ez is Nevtud’ podcast 12. részében Kováts Gergellyel (BCE) és Rónay Zoltánnal (ELTE PPK) beszélget Fehérvári Anikó.
- Miért fontos az akadémiai szabadság?
- Hogyan mérhető az akadémiai szabadság?
- Mi az egyetem társadalmi feladata, szerepe?
- Szolgálja-e a tudomány fejlődését az akadémiai szabadság?
Az adáshoz kapcsolódó olvasnivalók:
Elimination of Harmful Language Initiative, Stanford University
President’s Remarks to Faculty Senate on Academic Freedom (Marc Tessier-Lavigne , January 26, 2023), Stanford Report
Academic Freedom in Hungary. Gergely Kovats and Zoltán Ronay, CEU, 2021.
How academic freedom is monitored. Overview of methods and procedures. European Parliamentary Research Service, March, 2023.
How academic freedom is monitored Overview of methods and procedures. (Briefing), European Parliamentary Research Service, March, 2023.
Az elvárásokat cseréljétek le kíváncsiságra és nyitott szemre (a beszélgetés hossza: 27.31p)
Darai Zsófiával és Jáger Borbálával beszélget Erasmus-os élményeikről, osztrák és holland felsőoktatási tapasztalataikról Fehérvári Anikó.
Mindfulness mosogatás közben (a beszélgetés hossza: 35:21p)
Vekety Boglárka, Kassai Réka és Patányi Anikó Kognitív Fejlődés és Oktatás Kutatócsoport tagjai beszélgetnek a mindfulnessről, saját élményeikről, a mindfulnesshez kapcsolódó kutatásaikról, s arról, hogyan tudják használni a felnőttek, kamaszok és gyerekek a mindfulness gyakorlatokat és technikákat.
További olvasnivalók
Kaiser-Greenland, S. (2018). Játékok a tudatos jelenlétért. Gyerekeknek, kamaszoknak és családoknak. Kulcslyuk Kiadó
Hatch, A. (2017). Mindfulness szülőknek. HVG Könyvek
Szondy, M. (2012). Megélni a jelen pillanatot. Mindfulness, a tudatos jelenlét pszichológiája. Kulcslyuk Kiadó
A kutyás órákon mindig megvan a belső motiváció (a beszélgetés hossza: 44:42)
Csorbáné Szigetvári Melindával, a Pata és Mancs Terápiás és Oktatási Egyesület vezetőjével, logopédussal beszélget Fehérvári Anikó az állatasszisztált oktatás fontosságáról, hatékonyságáról, a kutyákról, a gyerekek, idősek és betegek segítéséről, s a kutyás terápia pedagógusképzésről.
Érdekel a téma, az Egyesület munkája? Itt talász olvasnivalót:
Az Egyesület publikációi:
- Csorbáné Szigetvári M., Szakács N. (2018) (szerk.): Négylábú tanársegédek. A kutyás terápia gyakorlati és hatásvizsgálati lehetőségei. Székesfehérvár: Pata és Mancs Egyesület
- Dr. Csorbáné Szigetvári Melinda-Szakács Nóra: Négylábú tanársegédek. Élményterápia a gyógypedagógiában. (2017) Budaörs, Fejlesztő Pedagógia 1-2.szám, Starkiss 84-87.
- Csorbáné Szigetvári Melinda-Szakács Nóra:Négylábú tanársegédek a szakszolgálat kötelékében. (2021), 25-42. Utolsó letöltés: 2023.01.17.
- Tájékoztató az Egyesületről
További olvasnivalók (az ikonra kattintva nyílik meg):
Why Dogs Can Be So Healing for Kids - New York Times
Animal-Assisted Interventions in the Classroom— A Systematic Review
The Effect of Dog-Assisted Intervention on Student Well-Being, Mood, and Anxiety
Socio-emotional correlates of a schooldog-teacher-team in the classroom
Egy értelmes oktatási reformba be kell vonni a pedagógusokat (a beszélgetés hossza: 40:43)
Varga Júliával és Polónyi Istvánnal beszélget Fehérvári Anikó a tanárhiány okairól, a bérekről, tanárképzésről, rekrutációról, a tanárképzésre jelentkezők számának és tudásának alakulásától, s arról is hogyan és hol tűnnek el a pedagógusok képzés- és településtípusonként.
Az adáshoz kapcsolódó ajánlott olvasnivalók:
- Eric Hanushek: A simple and complete solution to the learning loss problem (2022, November)
- Educatio 2023/1. száma
Az angol nélkül ma már nem lehet boldogulni (a beszélgetés hossza: 33:22)
- Tényleg jobban tanít egy anyanyelvi nyelvtanár?
- Hogyan vált az angol világnyelvvé?
- Hol történik a nyelvtanulás?
- Megtörik-e valaha az angol nyelv hegemóniája?
Ezekről is szó esik podcastunkban, ahol Medgyes Péterrel, az ELTE BTK professor emeritusával beszélget Fehérvári Anikó. A beszélgetés apropóját az Educatio ’Globalizáció’ számában megjelenő ’Az angol nyelv és a globalizáció’ tanulmány adta.
Érdekli a téma? Ezeket ajánlja Medgyes Péter:
- ETHNOLOGUE (2022) Languages of the World. (25th edition). D. M. Eberhard, G. F. Simons & C. D. Fennig (eds.). Dallas, SIL International.
- EUROBAROMETER (2012) Europeans and their Languages. Brussels, European Commission.
- EUROSTAT (2016) Foreign Language Learning Statistics. Brussels, European Commission.
- EURYDICE (2017) Key Data on Teaching Languages at School in Europe. Brussels, European Commission.
- GRADDOL, D. (2006) English Next: Why Global English May Mean the End of ‘English as a Foreign Language’. London, British Council.
- MEDGYES P. (2017) The Non-native Teacher. (Updated and revised 3rd edition.) Callander, Swan Communication Ltd.
- ÖVEGES E. & CSIZÉR K. (eds. 2018) Vizsgálat a köznevelésben folyó idegennyelv-oktatás kereteiről és hatékonyságáról. Budapest, Oktatási Hivatal.
- PHILLIPSON, R. (1992) Linguistic Imperialism. Oxford, Oxford University Press.
- WIDDOWSON, H. G. (1994) The ownership of English. TESOL Quarterly, Vol. 29. No. 2. pp. 377–389.
A két lábon járó neveléstörténet (a beszélgetés hossza: 46:09)
Dr. Nádasi Mária nem régiben vette át gyémánt diplomáját. Ebből az alkalomból beszélgetett vele Dr. Szabolcs Éva szakmai életútjáról, a pedagógiához fűződő kapcsolatáról, a tanító- és tanárképzésről - vagyis az elmúlt 60 évről.
Ma már az a kérdés, ki tudja másképp (a beszélgetés hossza: 35:23)

Lannert Judit oktatáskutatóval (T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt.) beszélget Fehérvári Anikó a PISA 2022 mérésről, amiben már 83 ország vesz részt. Ez a covid időszak utáni első mérés, ami megmutatja, mekkora tudást veszíthetett a világ, nőnek-e az egyenlőtlenségek az országok között; s első abban is, hogy egy új területet, a kreatív gondolkodást is méri majd.
Ajánlott olvasnivalók:
- Judit Lannert-Júlia Varga: Public Education (Chapeter X) in Emerging European Economies After the Pandemic, 2022, February
- Eric A. Hanushek-Ludger Woessmann: The Economic Impacts of Learning Losses, 2020, September
- T-Tudok weboldal
- OECD PISA weboldal
4 évtized, 4 oktatáskutató, 4 tanulmány - születésnapi beszélgetés Halász Gábor oktatáskutatóval - 1. rész (a beszélgetés hossza: 53:03)
A beszélgetőtársak: Fehérvári Anikó, Széll Krisztián és Horváth László, akik az alábbi négy Halász Gábor tanulmány kapcsán beszélgetnek az elmúlt 40 év oktatáspolitikájának alakulásáról:
- Az oktatáspolitika szerkezete a hatvanas-hetvenes években. Medvetánc, 1984/2-3.
- Decentralizáció és helyi felelősség. Educatio, 1995 tavasz
- Az oktatás jövője - a lehetséges szcenáriók. Iskolakultúra, 2001/9.
- Designing and implementing teacher policies using competence frameworks as an integrative policy tool. European Journal of Education, July 30, 2019
4 évtized, 4 oktatáskutató, 4 tanulmány - születésnapi beszélgetés Halász Gábor oktatáskutatóval - 2. rész (a beszélgetés hossza 36:43)
A beszélgetőtársak: Fehérvári Anikó, Széll Krisztián és Horváth László, akik az alábbi négy Halász Gábor tanulmány kapcsán beszélgetnek az elmúlt 40 év oktatáspolitikájának alakulásáról:
- Az oktatáspolitika szerkezete a hatvanas-hetvenes években. Medvetánc, 1984/2-3.
- Decentralizáció és helyi felelősség. Educatio, 1995 tavasz
- Az oktatás jövője - a lehetséges szcenáriók. Iskolakultúra, 2001/9.
- Designing and implementing teacher policies using competence frameworks as an integrative policy tool. European Journal of Education, July 30, 2019
’Kell egy műhely..’ (a beszélgetés hossza: 52:07)
Az Educatio 2022 nyári, legfrissebb ’A tudomány expanziója’ című száma kapcsán beszélget Fehérvári Anikó Kováts Gergely egyetemi docenssel (Vezetéstudományi Intézet, Corvinus Egyetem) és Toarniczky Andrea egyetemi docenssel (Vezetéstudományi Intézet, Corvinus Egyetem).
'Megtalálni az egyensúlyt' (a beszélgetés hossza: 20:11)
A pedagógia BA és a neveléstudomány MA képzés legjobb szakdolgozóival, Lőkös Laurával és Gáspár Bernadett-tel beszélget Fehérvári Anikó.