Koragyermekkor pedagógiája specializáció
Koragyermekkor pedagógiája specializáció
A specializáció célja
A koragyermekkor pedagógiája specializáció célja a 0–12 éves korú gyermekek nevelésének elmélet-gyakorlati, kutatási-fejlesztési kérdéseivel, problémáival való elmélyült, tudományos igényű foglalkozás a tágabb társadalmi, nevelési-oktatási összefüggések felismerésével és megértésével. Célunk olyan szakemberek képzése, akik a 0–12 éves korú gyermekek intézményes nevelésében alkalmasak:
- az intézmények nevelési stratégiájának pedagógiai megalapozására, előkészítésére;
- az intézményes nevelés szervezeti kereteinek és pedagógiai kultúrájának fejlesztésére;
- a társadalmi igényekből fakadó sajátos nevelési feladatok megfogalmazására, megoldásukban való aktív részvételre;
- az intézményekben dolgozó pedagógusok munkájának támogatására;
- egyes gyermekek és gyermekcsoportok fejlesztésére-nevelésére vonatkozó programok kialakítására, megvalósítására;
- a koragyermekkori neveléssel foglalkozó pedagógiai kutatások tervezésére és elvégzésére
- a koragyermekkori nevelés rendszerszintű működtetésében való feladatvállalásra.
Mire lehet használni a végzettséget?
A végzettség egyrészt lehetővé teszi a tanulmányok doktori képzésben való folytatását.
A megszerzett kompetenciák birtokában a végzett hallgatók bölcsődében, óvodában és iskolában:
- fejlesztési-nevelési programok kidolgozásával, megvalósításával és értékelésével foglalkozhatnak,
- képesek az intézmények szervezetének szakszerű elemzésére és a fejlesztéssel összefüggő feladatok megfogalmazására,
- képesek pedagógiai kutatások megtervezésére és elvégzésére.
A háttér- vagy partnerintézményekben és a fenntartók alkalmazásában a koragyermekkori nevelés értő szakembereiként vállalhatnak feladatokat.
Tanító-, óvodapedagógus- és kisgyermeknevelő-képzést folytató felsőoktatási intézményekben: bekapcsolódhatnak a neveléstudományi, pedagógiai tanszékek oktató és kutatómunkájába, a doktori tanulmányok elvégzésével – esetleg azzal párhuzamosan – oktatói munkakörben is.
Fejlesztendő kompetenciák
A képzés során fejlesztendő kompetenciákat a képzési program tervezői a korábban említett feladatok igényeiből kiindulva határozták meg. Ezek sikeres ellátása érdekében a hallgatónak sokféle kompetenciával, ezen belül ismeretekkel, képességekkel és viselkedésbeli adottságokkal kell rendelkezniük. A specializáción folyó képzésből kikerülő hallgatókkal szemben e területen az alábbi kompetencia-igények fogalmazhatóak meg:
Ismeret - tudás
A hallgató
- ismeri a neveléstudomány és a társtudományok koragyermekkori neveléshez kapcsolódó legfontosabb hazai és nemzetközi elméleteit összefüggéseit, tudományos eredményeit,
- rendelkezik a koragyermekkorban zajló intézményes nevelés hazai és nemzetközi gyakorlatának, fejlesztési irányainak és alternatív megoldásainak ismeretével,
- a koragyermekkori tanulásra vonatkozó tudományos elméletek, a tanulás és nevelés támogatásának sokoldalú módszereit, eljárásait ismeri,
- tájékozott a 0–12 éves gyermekek sajátos nevelési problémáiról, illetve az általános pedagógiai jelenségek, összefüggések sajátos megjelenési formáiról az adott életkorban,
- ismeri az életkorból fakadó kutatásmódszertani specifikumokat (megközelítések, módszerek, etikai normák).
Képességek
A hallgató
- képes a 0–12 éves korú gyermekekre, intézményes nevelésükre vonatkozó ismeretek gyűjtésére, kritikus elemzésére és többszempontú alkalmazására nevelésükben,
- képes komplex módszertan alkalmazására a 0–12 éves gyermekek nevelésében-fejlesztésében, fejlődésének és tanulásának támogatásában,
- képes a nevelési-fejlesztési gyakorlat, programok, intézmények működésének kritikus elemzésére, illetve tervezésére, fejlesztésére az adott korosztály igényeinek, sajátos szükségleteinek szempontjából, a tudományos ismeretek alkalmazásával,
- képes a nevelési-fejlesztési programok megvalósítására együttműködésben a családokkal, pedagógusokkal, más szakemberekkel,
- magas szintű szakmai kommunikációra képes írásban és szóban a koragyermekkori nevelés kérdéseiről, problémáiról,
- képes új kutatási problémák felismerése, kutatási projektek megtervezése és kivitelezése.
Attitűdök
A hallgató
- nyitott a koragyermekkori nevelés interdiszciplináris megközelítésére, a társtudományok újabb kutatási eredményeinek megismerésére,
- a 0–12 éves korú gyerekek igényeinek, sajátos szükségleteinek képviselője a nevelésben-fejlesztésben,
- magatartását jellemzi a családok és a gyermekek közötti különbségek tisztelete, érzékenység a kisebbségek helyzete iránt, a méltányosság szemlélete;
- munkáját jellemzi a családokkal, a pedagógusokkal, valamint a nevelés más szakembereivel való együttműködés igénylése és gyakorlata,
- kezdeményező szerepet vállal a kora gyermekkori nevelés innovatív fejlesztéseiben,
- elkötelezett a folyamatos szakmai fejlődés iránt, önreflexió és határozott önfejlesztési törekvés jellemzi.
Autonómia, felelősség
A hallgató
- szakmai magabiztosság jellemzi a koragyermekkori nevelés területén a kompetenciahatárok figyelembe vételével,
- tudományos-szakmai szempontok alapján dönt, cselekszik nevelő-fejlesztő munkájában,
- megbízható, felelősségvállaló partner a koragyermekkori nevelés során megvalósuló szakmai együttműködésekben,
- felelősséget vállal kollégái, szakmai közössége fejlődésének támogatásáért, a koragyermekkori nevelés tudományos fejlődéséért, fejlesztéséért.
Hogyan szerveződik a képzés?
A specializáció nappali és esti tagozaton is választható. Mindkét tagozaton jelentős szerepet kap az önálló tanulás és az egymástól tanulás. A kontaktórák többsége szeminárium, gyakorlati foglalkozás, ahol jelentős szerepe van az együttgondolkodásnak, közös problémamegoldásnak, egyéni és csoportos, több félév tárgyait is összekapcsoló feladatoknak. A specializáció során a hallgatók kutatási műhelymunkát is készítenek.
Kiknek ajánljuk a specializáció felvételét?
A koragyermekkor pedagógiája specializáció a neveléstudományi mesterszak része; a specializációt bármelyik ide beiratkozott hallgató választhatja. Különösen ajánlott azoknak, akik tanító, óvodapedagógus, kisgyereknevelő vagy gyógypedagógus alapképzési diplomával rendelkeznek, illetve azoknak, akik a jövőben e korosztály nevelésével-fejlesztésével, annak elméleti-gyakorlati hátterével, kutatásával szeretnének foglalkozni vagy a koragyermekkori nevelés pedagógusait képző intézményekben szeretnének elhelyezkedni.
Tanulás a specializáción
A specializáción a 0–12 éves korú gyermekek neveléséhez kapcsolódóan a korosztály pszichés fejlődésének legújabb tudományos eredményeiről, a gyermekeket körülvevő és fejlődésükre hatással lévő társadalmi és kulturális környezetről, a digitális, online világ szerepéről tanulunk. Foglalkozunk a nevelés rendszer- és intézményi szintű gyakorlatának elemzésével, kiemelten a családokkal, szakemberekkel való együttműködéssel. Markáns része a képzésnek a 0–12 éves korosztály tanulásának, fejlődésének kérdésköre, a nevelésben, fejlesztésben alkalmazható módszerek – speciálisan a digitális pedagógia lehetőségeinek – széleskörű elemzése, megtervezése.
Áttekintjük kurzusainkon a koragyermekkori nevelés specifikus témáit, így az inklúzió és a kulturálisan érzékeny nevelés kérdéseit, gyakorlati megvalósítási módjait. Intézménylátogatással egybekötött órákon dolgozzuk fel a speciális nevelési szükségletek, az együttnevelés problémakörét. Markáns része a specializációnak a koragyermekkori neveléshez kapcsolódó kutatási problémák, a korosztályhoz kapcsolódó kutatási megközelítések, tervek, módszertani sajátosságok, etikai szabályok megismerése és mindezek gyakorlatban való alkalmazása önállóan választott témájú kutatási műhelymunka keretében.
A kötelezően választható tárgy lehetőséget teremt arra, hogy a hallgatók és oktatók specifikus érdeklődéséhez igazodva foglalkozzunk a kora gyermekkori nevelés sajátos kérdéseivel, így például az iskolai erőszakkal, a szexuális neveléssel, a játék szerepével, a mentálhigiénével, a természetben való nevelés lehetőségeivel.