Hírek

MARIHE HÍREK

 

 

Workshop Corinna Gepperttel

Április 11-én a felsőoktatás-innováció és menedzsment-kutatással foglalkozó MARIHE Erasmus Mundus Közös mesterképzés keretében Corinna Geppert, a kremsi Felnőtt-továbbképző Egyetem oktatója tartott nagy érdeklődés mellett előadást a munkaalapú tanulás lehetőségeiről a felsőoktatásban egy nemzetközi projekt jó gyakorlatainak bemutatásával, valamint izgalmas nemzetközi példákat hozott a hallgatói inklúzió felsőoktatási innovatív gyakorlataira. A rendezvényen húsznál is több nemzetközi mesterszakos hallgató vett részt, de voltak oktatók és PhD-hallgatók is a közönségben.


MARIHE hallgatók a Mesterséges Intelligencia a felsőoktatásban című nemzetközi találkozón

Február 22-én és 23-án a Master in Research and Innovation in Higher Education (MARIHE) hallgatói részt vettek a Berlinben megrendezett TrainDL nevű, az adatműveltség és a mesterséges intelligenciával kapcsolatos kompetenciák oktatásáról szóló rendezvényen. A szakmai találkozó egy 3 éves projekt zárórendezvénye volt, amelyben osztrák, német és litván partnerek vettek részt, bevonva egyetemi professzorokat, politikai döntéshozókat és hallgatókat is, akik a mesterséges intelligencia tantermi alkalmazásával kapcsolatos különböző felmerülő kérdésekről folytattak eszmecserét.

A szakmai találkozó tevékenységei között a MARIHE hallgatói egy posztert is bemutattak az ELTE "Tanulás és Oktatás" szakirányának két kurzusa során, a specializáció szakmai irányítója, Kálmán Orsolya és oktatója, Kovács István Vilmos koordinálásával kifejlesztett, a mesterséges intelligencia használatára épülő játékfejlesztésről. A játék egy fiktív forgatókönyvbe meríti a résztvevőket annak érdekében, hogy feltárja a generatív mesterséges intelligencia eszközök alkalmazásának lehetőségeit és következményeit az intézményi vezetésben és a felsőoktatásban történő tanulásban és oktatásban. Öt küldetésen keresztül a játékosok – egyetemi oktatók és hallgatók – a mesterséges intelligencia integrációjával kapcsolatos kihívásokat azonosítanak és megoldásokat keresnek a kurzusfejlesztés során.

A panelbeszélgetések különböző nézőpontokból közelítették meg a mesterséges intelligenciát. A különböző oktatási közösségek AI-tudatosságának kialakítása, a mesterséges intelligencia használatára vonatkozó nemzetközi szabályozás megalkotása, valamint a tantervnek az adatkompetenciák integrálása érdekében történő alakítása kulcsfontosságú elemnek bizonyult.  A szakmai találkozón való részvétel kiemelte annak fontosságát, hogy az oktatásban érdekelt felek elgondolkodjanak a mesterséges intelligencia hatásairól, és gyakorlatukat úgy alakítsák át, hogy megfeleljenek a technológiai fejlődés és annak társadalmi következményei által támasztott új követelményeknek.


MARIHE-s hallgatóinkkal Effective Assessment and Feedback címmel workshopot tartottunk a Semmelweis Egyetemen

A workshop a Master in Research and Innovation in Higher Education (MARIHE, http://marihe.eu/) Erasmus Mundus program Teaching and Learning specializációjának projektje keretében készült. A tervezési és megvalósítási folyamatban a specializáció öt nemzetközi hallgatója vett részt: Liziko Chaduneli, Grúzia; Brian Norberg, USA; Dayana Sánchez, Kolumbia; Igor Úbeda, Nicaragua és Qin Zhuoli, Kína. A projektet Kálmán Orsolya, a specializáció gondozója és oktatója támogatta.  

Az Effective Assessment and Feedback workshopot a MARIHE-s hallgatók március 30-án tartották a Semmelweis Egyetemen, ahol olyan témákat dolgoztak fel az egyetemi oktatókkal, mint például hogyan érdemes összehangolni az értékelést a tanítás céljaival, módszereivel; hogyan érdemes értékelési tervet készíteni; mikor milyen értékelőtáblákat érdemes használni. A projekt megrendelőjét, a Semmelweis Egyetemet a tervezés során és a workshop megszervezése kapcsán Kozma Borbála képviselte a Semmelweis Egyetem Oktatásfejlesztési-, -módszertani és -szervezési Központjának munkatársa képviselte.  


Hagyományos évkezdő szimpózium - bemutatkozott a MARIHE program újabb hallgatói évfolyama

Szeptember 14-15-én került megrendezésre a MARIHE (Master in Research and Higher Education) Erasmus Mundus közös mesterképzési program hagyományos kétnapos éves szimpóziuma, ezúttal online formában.

Az első nap a MARIHE programban részt vevő partnerországok felsőoktatási rendszereinek változásairól és jelenlegi kihívásairól hallhattak a résztvevők a partneregyetemek akadémiai igazgatóinak előadásában. Az ELTE részéről Halász Gábor tartott előadást „Felsőoktatás Magyarországon – aktuális fejlemények” címmel. Az előadásokat panelbeszélgetés követte.

A második napon az új évfolyam hallgatói mutatták be saját országuk felsőoktatási rendszerét az elmúlt 5-6 év változásainak, a jelenlegi és a jövőbeli kihívások tükrében de Boer, Enders és Schimank Governance equaliser modelljének felhasználásával. De Boer, Enders és Schimank tanulmánya itt elérhető.

A hallgatók az első két szemesztert Ausztriában, a Danube University Krems-en, illetve Finnországban a Tampere University-n töltik. Az ELTE Tanulás és tanítás specializációját választó hallgatók jövő ősszel (2022) érkeznek a PPK-ra.


Végzős MARIHE hallgatók az angol Education Sciences MA képzés Teaching&Learning specializációjáról

A 2020-2021. tanév tavaszi szemeszterében fejezték be tanulmányaikat azok a MARIHE-s hallgatók, akik elsőként választották az angol neveléstudományi mesterképzés „Learning&Teaching" specializációját az ELTE-n. A hallgatók két szemesztert töltöttek nálunk, s az ELTE és a finnországi Tampere University kettős diplomáját szerzik meg. A hallgatókat tapasztalataikról kérdeztük és kértük a véleményüket, beszélgettünk a kurzusokról, oktatókról, témavezetőkről, diákéletről, a járványról és még sok mindenről.

Amennyiben felkeltette érdeklődését, itt tudja megnézni a 30 perces videót.


Sikeresen zárult a MARIHE program 2020-2021 tavaszi szemeszterének vendégprofesszor-műhelymunka sorozata

Dr. Dorner Helga (ELTE PPK): Tanítás és tanulás, pedagógiai innovációk és felsőoktatás-pedagógiai fejlesztés a felsőoktatásban

Időpontok: 2021. május 3-4, 10.00 -12.30

A Dorner Helga által vezetett workshop a következő fő kérdéseket járta körbe:

  • Hogyan fejleszthető az egyetemi tanítás és tanulás?
  • Milyen helyszíneket és érdekelteket kell bevonni?
  • Hogyan lehet ezeket a tevékenységeket értékelni?
  • Hogyan történhet a tanítás és tanulás bizonyítékokon alapuló fejlesztése?

A 10 résztvevő az aktív műhelymunka során, megismerkedtek több fontos szakirodalommal, az oktatásfejlesztési programok hatásvizsgálataival és reflektáltak két egyetemi esettanulmányra (MIT és Helsinki Egyetem).


Prof. Liu Baocun (Beijing Normal University): The Partner Assistance Project: an Attempt to Promote Balanced Development in Higher Education Between the West and the East in China; The Supervisor-graduate Student Seminar: A New Approach to Improve The Quality of Graduate Education

Időpontok: 2021. május 10-11, 9.00 -10.30

Az első napon Liu professzor átfogó áttekintést nyújtott a kínai felsőoktatásról, majd bemutatta az ország fejlettebb és kevésbé fejlett régiói közötti felsőoktatási együttműködés egy jelenleg megvalósítás alatt álló modelljét. A résztvevőknek lehetőségük nyílt arra, hogy a bemutatott országos hatókörű fejlesztési programot minden oldalról megvizsgálják, és az inspiráló kérdések köré szerveződő ösztönző vita során megvitassák az erősségeket, gyengeségeket, lehetőségeket és veszélyeket, valamint felvethessék saját ötleteiket és javaslataikat az alábbi kérdések mentén:

  • Hogyan segíthetjük az elmaradott régiók fejlődését?
  • Kinek kellene vezető szerepet játszania az elmaradott területek megsegítésében?
  • Milyen mechanizmusokat, felelősségi köröket és kapcsolatokat kellene kialakítani az elmaradott területek megsegítésére?
  • A szegénység csökkentése az oktatáson keresztül a nemzetközi közösség fontos feladata. Megvalósítható-e az országok közti segítségnyújtás és hogyan?

A második napon Liu professzor a résztvevők bevonásával a témavezetők és a hallgatók kapcsolatára fókuszálva felvázolta a hallgatók és a témavezetők tudományos közösségének ("Shimen") szervezeti kultúráját Kínában, és bemutatta azt az új egyetemi megközelítést - témavezető-hallgató szemináriumot -, mely a graduális képzés minőségének javítását célozza. A csoport megvitatta a témavezetéssel kapcsolatos kihívásokat és problémákat általában, illetve a kínai kontextusban.


Helena Kovacs, Ph.D, scientific collaborator (LEARN Centre, École Polytechnique Fédérale de Lausanne): Knowledge sharing and research project at LEARN

Időpontok: 2021. május 13-14, 9.00 -10.30

Az első napon az előadó (Helena Kovac, a Tanulás-tudományi Központ (LEARN) tudományos munkatársa) és meghívott vendége Melissa Skweres (általános iskolai angoltanár, a LEARN és a svájci állami iskolák közötti tudásmegosztás és -átadás elősegítője) röviden bemutatták a LEARN felépítését, elemezték azokat a folyamatokat, amelyek támogatják és akadályozzák a tudásátadást a tudományos szervezeten belül. A workshop második részében a facilitátorok a LEARN külső missziójának példáján keresztül mutatták be a tudásfejlesztés gyakorlatát.

 

A második napon a résztvevők két példán keresztül nyertek betekintést a mérnökképzéssel kapcsolatos oktatáskutatásba. A transzverzális készségekkel kapcsolatos kutatások bemutatásával lehetőség nyílt a kompetenciaalapú tanulással és tanítással kapcsolatos kihívások megvitatására, a második példa pedig a pandémia alatti tanítással kapcsolatos kutatások szempontjait mutatta be.

 


Prof. Melita Kovačević (University of Zagreb): Quality and Management of Doctoral Training in an International Context, and the Impacts of COVID-19

Időpontok: 2021. május 18 és 20, 9.00 -10.30

Prof. Kovačević műhelymunkája során a résztvevők saját doktori képzésükre reflektálva vitatták meg a következő kérdéseket:  

  • Mi történt az elmúlt évtizedben a doktori képzésben, hol tartunk most és mi vár ránk?
  • Melyek az innovatív doktori képzés alapelvei? Mitől lesz minőségi a doktori képzés?
  • Melyek a kulcskérdések? Mitől jó egy témavezető?

Gorana Misic, Ph.D (Bard College Berlin): University Preparation Programs for  Refugees

Időpontok: 2021. június 4, 7, 9-10, 10.00 -11.30

A négy 90 perces workshop fókuszában az intézményi támogatás és irányítás, a tananyagtervezés, és a felsőoktatásban való tanulásra felkészítő programok pedagógiája és az ott alkalmazott oktatási megközelítések álltak. A műhely ebben a kontextusban foglalkozott az általános programtervezéssel, beleértve az olyan szakpolitikai kérdéseket, mint a korábbi tanulmányok elismerése, az intézményi támogatás, a finanszírozás és az ösztöndíjak kérdésköre, továbbá az inklúziót, a sokszínűséget, valamint a nyelvi és akadémiai készségek tanulását elősegítő tananyagtervezést és tanítási gyakorlatot.

Az első napon a résztvevők megismerkedtek azokkal a kihívásokkal, amelyekkel a menekültek szembesülnek, amikor egy új országban akarják folytatni tanulmányaikat, illetve azzal, hogy mit kell figyelembe venni egy olyan program tervezésekor, amely erre segíti felkészülni őket. A következő napon a programok tervezésének részletes elemzésére került sor. A harmadik napon a résztvevők egy elképzelt kurzust terveztek, meghatározva a diákok körét és igényeit, a felkészítő program céljait és típusát, majd egy esettanulmányt elemezve megvizsgálták, hogy más programok hogyan határozzák meg a követelményeket, és ebből tanulságokat vontak le. Az utolsó napon megismerkedtek a trauma-által meghatározott tanítással (trauma-informed teaching), és különböző forgatókönyveket vizsgáltak meg, megoldásokat keresve és stratégiákat kidolgozva a felmerülő problémákra.


MARIHE hallgatók a Semmelweis Egyetemen - 2021. május 27.

A „Kutatás és Innováció a Felsőoktatásban Mesterképzés” (MARIHE) projekt hallgatói a Kálmán Orsolya és Horváth László a „Tanulás és tanítás innovációja” c. kurzusa keretében oktatók számára kidolgozott, a csoportmunka hatékonyságáról szóló módszertani útmutató gyakorlati alkalmazhatóságát  mutatják be a Semmelweis Egyetem Oktatásfejlesztési, - Módszertani és – Szervezési Központjának koordinálásával zajló műhelysorozat keretében.

Az útmutató elérhető ezen a linken.

Az útmutató készítéséről szóló bemutató (14 perces videó formájában) megtekinthető ezen a linken.

* időpont: 2021. május 27. 16-18h
* helyszín: Zoom (a linket a regisztráláskor megadott e-mail címre küldjük)
* regisztráció: http://bit.ly/EGW-workshop (Jelentkezés előtt, kérjük, tekintse át az útmutatót, mert annak érdekében, hogy a program minél hatékonyabb és személyre szabottabb lehessen, a rövid kérdőívben szerepelnek az útmutató tartalmán belül érdeklődési területre irányuló kérdések.)


MARIHE hallgatók a Semmelweis Egyetemen - 2021. május 13.

A MARIHE program idei szemeszterben végző hallgatói Kálmán Orsolya és Horváth László Innovation in Teaching and Learning kurzusa keretében az általuk összeállított, oktatóknak szóló, az online oktatással, és a csoportmunkával kapcsolatos interaktív Útmutatót mutattak be a Semmelweis Egyetem oktatói számára szervezett, az oktatással kapcsolatos jó gyakorlatok és tapasztalatok megosztását szolgáló EduIdea programsorozat keretében idén áprilisban. A program kezdeményezője és koordinálója Kozma Borbála, a Semmelweis Egyetem Oktatásfejlesztési,-módszertani és -szervezési Központjának munkatársa, oktatója és az EDiTE neveléstudományi doktori program hallgatója.

A rövid bemutatót követő érdeklődést követően májusban egy két órás workshop keretében fogják a hallgatók részletesen is bemutatni és megvitatni az Útmutatót a Semmelweis Egyetemen.

Az Útmutató iránt érdeklődni Saád Judit projektmenedzsernél lehet a saad.judit@ppk.elte.hu címen.

 


Folytatódik a MARIHE műhelysorozat

2021 május-júniusában vendégprofesszorok és oktatási szakértők tartanak online workshopokat a MARIHE hallgatóinak. A műhelyfoglalkozásokon oktatók, PhD- és mesterszakos hallgatók, valamint korlátozott számban vehetnek részt. Jelentkezni a saad.judit@ppk.elte.hu e-mail címen lehet.

A műhelytalálkozók az alábbi ütemezés szerint zajlanak:

3, 4 May 10am-12.30pm

Helga Dorner, Ph.D (ELTE PPK): Teaching and Learning, Pedagogic Innovations and Academic Development in Higher Education

Ass. Prof. Helga Dorner’s workshop focused around the main questions: 1) How to develop a university’s teaching and learning? 2) What are sites and stakeholders to be involved? 3) How can these activities be assessed? 4) How may evidence-based enhancement of teaching and learning be done?

The ten participants worked together actively based on the rich input provided by the lecturer and supported by several important literature in the field (Stensaker et al, 2017; Gibbs, 2013; Kreber& Brook, 2001), looking at impact evaluations of educational development programs and making reflections on two university cases (MIT and Helsinki University).


10, 11 May 9am-10.30am

Prof. Liu Baocun (Beijing Normal University): The Partner Assistance Project: an Attempt to Promote Balanced Development in Higher Education Between the West and the East in China; The Supervisor-graduate Student Seminar: A New Approach to Improve The Quality of Graduate Education


13, 14 May 9am-10.30am

Helena Kovacs, Ph.D, scientific collaborator (LEARN Centre, École Polytechnique Fédérale de Lausanne): Knowledge sharing and research project at LEARN


18, 20 May 9am-10.30am

Prof. Melita Kovačević (University of Zagreb): Quality and Management of Doctoral Training in an International Context, and the Impacts of COVID-19


4, 7, 9, 10 June 10am-11.30am

Gorana Misic, Ph.D (Bard College Berlin): University Preparation Programs for  Refugees


Elkezdődött a MARIHE előadás-és workshop-sorozat - 2021. január 6.

A Master in Research and Innovation in Higher Education (MARIHE) program keretében Dr. Terhi Skaniakos, oktatásfejlesztési, tanárképzési szakértő és coach tartott előadást és workshopot a felsőoktatásban zajló oktatásfejlesztésekről,  illetve a Jyväskylä Egyetemen jelenleg is zajló izgalmas felsőoktatási fejlesztési modellt is bemutatva.


Elindul a MARIHE képzés az ELTE-n - 2019. november 14.

November 14-én személyesen iratkozott be az ELTE PPK-ra az a hat, a  MARIHE (Master in Research and Higher Education) Erasmus Mundus közös mesterképzési program keretében a 2019/2021 közötti időszakra felvett nemzetközi hallgató, akik a konzorcium által ajánlott képzési specializációk közül a Neveléstudományi Intézet Tanulás és Tanítás specializációját választotta. A hallgatók megismerkedhettek a képzési program vezetőivel, oktatóival és a lehetséges témavezetőkkel, valamint részt vettek az angol Neveléstudományi Doktori Iskola EDiTE programjának szakmai műhelymunkáján.