OTKA-K100496

A magyar neveléstudomány története a szakmai folyóiratok tükrében (1945–1989) – tudományos kommunikáció, szakmai diskurzusok

A kutatás vezetője:

Németh András egyetemi tanár.

Résztvevő senior kutatók:

Szabolcs Éva egy. tanár,Golnhofer Erzsébet hab. egyetemi docens, Pukánszky Béla egy. tanár (SZTE)

A kutatásban alkalmazott munkatárs:

Biró Zsuzsanna Hanna és Szabó Zoltán András (PhD hallgató)

A kutatás futamideje: 2012 márc. – 2015. márc.

A projekt honlapja: http://diskurzuskutatas.elte.hu
Az empirikus módszerekre alapozódó kvalitatív kutatás a magyar neveléstudomány tudományos kommunikációjának változásait vizsgálta 1945 és 1989 között.

A kutatás a hazai neveléstudomány-történeti kutatások terén témáját, valamint kutatásmetodikai eljárásait tekintve egyaránt úttörő jellegűnek számít.
Két fázisra - 1) SPSS adatbázis segítségével kollektív biográfiai ill. bibliográfiai elemzésekre, valamint 2) arra épülő számítógépes tartalomelemzésekre - tagolódó, társadalomtörténeti orientációjú, diskurzuselemzés.
Az alkalmazandó kollektív biográfiai kutatás valamint szövegelemzések összekapcsolásával lehetőség nyílt a tudomány fejlődésének olyan rejtett társadalomtörténeti komponenseinek feltárására, mint például az elitrekrutáció, a tudomány intézményesülési folyamatai, szakmai diskurzusainak jellemzői, fontosabb referenciacsoportjainak, uralkodó tudományos paradigmáinak és ideológiáinak, szaktudományos kommunikációjának jellegzetességei stb.

Mindezek alapján a projekt feltárta:

  1. a magyar neveléstudomány intézményeinek (folyóiratok, tanszékek,
  2. kutatóközpontok, szakmai szervezetek stb.) történeti állomásait;
  3. a neveléstudomány mint kommunikációs közösség szociológiai jellemzőit;
  4. a neveléstudományi kommunikáció sajátosságait;
  5. a kodifikált tudástartalmak közvetítésének módját;
  6. a tudósutánpótlás intézményesült formáit.