OTKA-K100496
A magyar neveléstudomány története a szakmai folyóiratok tükrében (1945–1989) – tudományos kommunikáció, szakmai diskurzusok
A kutatás vezetője:
Németh András egyetemi tanár.
Résztvevő senior kutatók:
A kutatásban alkalmazott munkatárs:
Biró Zsuzsanna Hanna és Szabó Zoltán András (PhD hallgató)
A kutatás futamideje: 2012 márc. – 2015. márc.
A projekt honlapja: http://diskurzuskutatas.elte.hu
Az empirikus módszerekre alapozódó kvalitatív kutatás a magyar neveléstudomány tudományos kommunikációjának változásait vizsgálta 1945 és 1989 között.
A kutatás a hazai neveléstudomány-történeti kutatások terén témáját, valamint kutatásmetodikai eljárásait tekintve egyaránt úttörő jellegűnek számít.
Két fázisra - 1) SPSS adatbázis segítségével kollektív biográfiai ill. bibliográfiai elemzésekre, valamint 2) arra épülő számítógépes tartalomelemzésekre - tagolódó, társadalomtörténeti orientációjú, diskurzuselemzés.
Az alkalmazandó kollektív biográfiai kutatás valamint szövegelemzések összekapcsolásával lehetőség nyílt a tudomány fejlődésének olyan rejtett társadalomtörténeti komponenseinek feltárására, mint például az elitrekrutáció, a tudomány intézményesülési folyamatai, szakmai diskurzusainak jellemzői, fontosabb referenciacsoportjainak, uralkodó tudományos paradigmáinak és ideológiáinak, szaktudományos kommunikációjának jellegzetességei stb.
Mindezek alapján a projekt feltárta:
- a magyar neveléstudomány intézményeinek (folyóiratok, tanszékek,
- kutatóközpontok, szakmai szervezetek stb.) történeti állomásait;
- a neveléstudomány mint kommunikációs közösség szociológiai jellemzőit;
- a neveléstudományi kommunikáció sajátosságait;
- a kodifikált tudástartalmak közvetítésének módját;
- a tudósutánpótlás intézményesült formáit.