Reformpedagógia és életreform
A projekt leírása (otka,tört.ped)
A projekt jelentősége és nemzetközi beágyazottsága
A reformpedagógia és az életreform-mozgalmak kapcsolatával foglalkozó kutatás témájában, valamint a pedagógia-, művelődés-, illetve társadalomtörténeti szempontok komplex egységének megragadására törekvő megközelítésmódjában nemzetközi téren is újszerű kezdeményezésnek számít. Kapcsolódik azokhoz az 1990-es években kezdődő társadalomtörténeti orientációjú, elsősorban német és angol-amerikai kutatásokhoz, amelyek a modernizáció folyamatait vizsgálva feltárják azokat a társadalmi folyamatokat, amelyek keretében megjelennek a 19. század végére Európa nyugati régiójában és az Egyesült Államokban egyre dinamikusabban kiteljesedő modernizáció ellenes - a korszak művészeti és szellemi-filozófiai áramlataiban is erőteljes civilizációkritikai mozgalmak.
Projektvezető:
Németh András
Projektasszisztens, junior kutató:
Kempf Katalin
A projekt az alábbi hat, egy-egy szenior kutató által vezetett résztémára tagolódik:
1. Életreform gyökerű spirituális megújulási mozgalmak, vallási közösségek hazai intézményesülése a harmincas években, tevékenységük főbb elemi, kommunikációs formái és vallási spirituális gyakorlata, azok pedagógiai recepciója. Vezető kutató: Prof. Dr. Németh András. A kutatásban résztvevő doktorandusz hallgatók: Amati Gergely, Berzsenyi Emese, Balogh Brigitta, Balogh Janka, Földiné Irtl Melinda, Komár Lajos, Nagy Andrea.
2. Életreform gyökerű tánc- és mozdulatművészeti és néptánc mozgalmak, táncpedagógiai törekvések intézményesülése a harmincas-negyvenes években. Vezető kutató: Prof. Dr. Boreczky Ágnes. A kutatásban részvevő kutató: Dr. Mizerák Katalin, doktorandusz hallgatók: Földesi Renáta, Fenyves Márk, Balogh Janka.
3. Kodály Zoltán korabeli munkássága és a személye köré szerveződő zenepedagógiai mozgalmak. Vezető kutató: Prof. Dr. Pukánszky Béla. A kutatásba résztvevő zenészi és pedagógiai kompetenciával egyaránt rendelkező további kutatók: Dr. Pethő Villő posztdoktor kutató, Sófalvi Emese doktorandusz hallgató.
4. Németh László munkássága és a személye köré szerveződő pedagógiai alapokon nyugvó népi tehetségmentő törekvések. Vezető kutató: Dr. Vincze Beatrix, Balog Beáta, Szente Dorina doktorandusz hallgatók
5. Az életreform gyökerű játék- és gyermekkultúra intézményesülése a harmincas években. Vezető kutató: Dr. Tészabó Júlia, kapcsolódó doktorandusz hallgató: Szeivolt Katalin, Hársvölgyi Virág
6. Az életreform és reformpedagógia elemeinek intézményesülési folyamatai azok megjelenése a korszak releváns folyóirataiban és a mindennapok iskolai gyakorlatában, különös tekintettel az Új Iskolára. Vezető kutató: Dr. Mikonya György. A kutatáshoz kapcsolódó posztdoktor kutató: Dr. Pirka Veronika, Kiss Hajnalka doktorandusz hallgató.
Kutatási előzmények
Eddig 6 OTKA és 3 OMAA által támogatott kutatás, amely 2004-ben kezdődött a korábbi reformpedagógiai témájú OTKA és nemzetközi OMAA kutatásokra alapozva:
I. 1993 – 1995: Reformpedagógiai irányzatok összehasonlító vizsgálata (OTKA T 06786)
II. 1996 – 2001: Reformpedagógiai irányzatok összehasonlító vizsgálata
III. (OTKA T 02253) – alapozódó, további IV.-V OTKA valamint OMAA támogatásával megvalósuló: 2004-2007: Reformpedagógia és életreform VI. (OTKA T 037337), 2008 – 2013: Reformpedagógia és életreform VII. (OTKA K 68484),
Reformpedagógia és életreform VIII. 2014-2017,
IX. 2015-2016 OMAA Továbbélő utópiák címen futó – nemzetközi társadalomtörténeti kutatás, amely interdiszciplináris megközelítéssel vizsgálja a pedagógiai reformmozgalmak és 20. század elején kibontakozó életreform törekvések kapcsolatát.
A kutatás témavezetője: Németh András, Kutatási munkatárs: Kempf Katalin, szenior kutatók: Boreczky Ágnes, Mikonya György, Pirka Veronika, Tészabó Júlia, Pukánszky Béla, Vincze Beatrix, további 6 doktorandusz hallgató.
A témában sikeresen megvédett doktori disszertációk: Sztrinkóné Nagy Irén, Németh Regina, Pethő Villő, Sanda István Dániel, Vincze Beatrix, Kiss K. Tünde, Kissné Zsámboki Réka, Pajorné Kugelbauer Ida, Pirka Veronika, a témában dolgozó doktoranduszok: Amati Gergely, Kovács Henrik, Ackermanné Kelő Kamilla, Tordai Katalin, Földesi Renáta, Pásztor Enikő, Sófalvi Emese.
A kutatások eredményei számos hazai és nemzetközi szakmai rendezvényen kerültek bemutatásra:
- 2004: Lebensreform und Reformpädagogik in Mitteleuropa
- 2004: Eger, Pädagogische Strömungen in der k.u.k. Monarchie
- 2006: Graz, 2007: Szombathely, 2009: Fürstenfeld, A magyar mozdulatművészet a korabeli társadalom és művészet tükrében
- 2012 szeptember: Iparművészeti Múzeum, Budapest, Survival of Utopias I-II. Institutalisation of Life Reform Ambitions in the First Half of the 20th Century.
- 2013. január: ELTE, 2013 április: Selye Egyetem Komarno,
- továbbá hazai (ONK 2005-2013) és nemzetközi konferenciákon (pl. International Standing Conference for the History of Education különböző rendezvényei)
A fenti kutatási projektek keretében különböző hazai és nemzetközi tanulmánykötetekben és szakmai folyóiratokban mintegy 150 tudományos közlemény jelent meg.
Fontosabb tanulmánykötetek:
Németh András (1996): A reformpedagógai múltja és jelene. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
Németh András – Skiera Ehrenhard (1999): Reformpedagógia és az iskola reformja. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
Németh András – Mikonya György – Skiera Ehrenhard (Hrsg.) (2005): Reformpedagógia és életreform (Reformpädagogik und Lebensreform). Gondolat Kiadó, Budapest
Skiera Ehrenhard – Németh András – Mikonya György (Hrsg.) (2006): Reformpädagogik und Lebensreform in Mitteleuropa. Gondolat Kiadó, Budapest; Németh András – Hopfner Johanna (Hrsg.) (2008): Pädagogische Strömungen in der k. u. k. Monarchie. Lang Verlag, Frankfurt am Main
Németh András – Pirka Veronika (Hrsg.) (2010): Pädagogische und kulturelle Strömungen in der k. u. k. Monarchie II. Eine Sammlung aus der Beiträgen der internationalen Konferenz, 24-25 April 2009, Fürstenfeld, Neveléstörténet, 7. 1-2; Németh, András. – Skiera Ehrenhard (Hrsg.) (2012): Lehrerbildung in Europa. Peter Lang Verlag, Frankfurt am Main
Németh András – Pirka Veronika (szerk.) (2013): Az életreform és reformpedagógia – recepciós és intézményesülési folyamatok a 20. század első felében). Gondolat Kiadó, Budapest
Beke László – Németh András – Vincze Gabriella (szerk.) (2013): Mozdulat – magyar mozdulatművészet a korabeli társadalom és művészet tükrében. Gondolat Kiadó, Budapest
Németh András – Pirka Veronika (szerk.) (2013): Továbbélő utópiák. Gondolat Kiadó, Budapest). A kutatáshoz kapcsolódóan számos doktori értekezés készült (Sztrinkóné Nagy Irén, Vincze Beatrix, Sanda István Dániel, Németh Regina, Pirka Veronika, Pethő Villő)