Mesterséges intelligencia a felsőoktatásban (OTKA-FK-23)

Mesterséges intelligencia a felsőoktatásban (OTKA-FK-23)

Mesterséges intelligencia a felsőoktatásban (OTKA-FK-23)

A kutatás címe: A mesterséges intelligencia pedagógiailag tudatos használata és adaptálása a felsőoktatási intézmények tanítási-tanulási gyakorlatában

Futamidő: 2024. 01. 01 - 2027. 12. 31.

NKFIH-OTKA azonosító: OTKA FK 146998

Kutatásvezető: Dr. Horváth László

horvath.laszlo@ppk.elte.hu

Részletes kutatási terv (angol nyelvű)

 

A kutatás célja

A kutatás alapvető célja, hogy feltárja, hogyan alkalmazkodnak a felsőoktatási intézmények a mesterséges intelligencia rapid terjedéséből fakadó kihívásokra a tanulási-tanítási folyamatok keretében. A kutatás első szakaszában áttekintő szakirodalomelemzést (scoping review) végzünk a Mesterséges Intelligencia az Oktatásban témakörben, illetve speciális fókusszal, egy szisztematikus szakirodalomelemzés keretében feltárjuk, hogy a technológiaelfogadás és használat egyik elterjedt modelljét (UTAUT) hogyan használták felsőoktatási kontextusban.  A kutatás második szakaszában vizsgáljuk, hogy milyen nemzeti szakpolitikai és intézményi reakciók születtek az elmúlt időszakban a releváns dokumentumok elemzésével, hogy képet kapjunk a válaszreakciókról. Továbbá a kutatás egyik fő célja egy olyan, kiterjesztett technológia elfogadás és használat modellre épülő kutatási modell tesztelése, amely figyelembe veszi a pedagógiailag tudatos MI használat sajátosságait és egyéb, innovációelméleti és technológia integrációs elméleti megfontolásokat. Ehhez kapcsolódóan az adatgyűjtés célzottan, egy MI oktatási használatra vonatkozó pilot kurzus és egy önjáró online kurzus keretében résztvevői körében valósul meg, a keletkezett résztvevői dokumentumok (óraterv, reflexió, jó gyakorlat leírás, kompetenciateszt) elemzésével és kérdőíves vizsgálattal. A kutatás arra a feltárt hiányosságra reflektál, mely értelmében az MI oktatási alkalmazására vonatkozó kutatások tanuláselméleti megalapozottsága gyenge.