OMAA

OMAA

Továbbélő utópiák 

Nemzetközi társadalomtörténeti kutatás, amely interdiszciplináris megközelítéssel vizsgálja a pedagógiai reformmozgalmak és 20. század elején kibontakozó életreform törekvések kapcsolatát.
A projektet az ELTE PPK Történeti, Elméleti és Összehasonlító Pedagógiai Kutatócsoport és a Karl-Franzens-Universität Grazi Egyetemmel közösen nyertük el.
Projetvezetők: Prof Németh András és univ. Prof. Dr. Johanna Hopfner

A két intézet korábbi többéves közös együttműködéseinek az eredményén alapul (2005-06, 2006-07), amelyeket az Osztrák Magyar Akcióalapítvány támogatott, továbbá: az „Életreform és reformpedagógia“ c. 2004-13, OTKA - kutatás (K68484); a „Tanárképzés Európában“ 2009-12, (TÁMOP 4.2.1/B-09/1 KMR-2010-0003) projekt.
A projekt keretein belül az osztrák és a magyar életreform és reformpedagógia kölcsönhatásának a tanulmányozása állt a középpontban. A korábbi kutatások alapján a vizsgált témák időbeli és tartalmi kiszélesítésére került sor. A kutatás fókuszában áll mind az életreform, mind a reformpedagógiai mozgalom korábbi tendenciáinak és azok utóhatásának az elemzése, amelyre az OMM szétesését követően került sor.
Szükségesnek és kívánatosnak tartottuk a projektben az életreform közép-európai recepciós különbözőségeit kritikusan megvilágítani és egymással összevetni.  A projekt célul tűzte ki, hogy a reformeszmék társadalmi beágyazottságát és azok pozitív és negatív hatását feltárja és bemutassa (például fajelmélet és antiszemitizmus).

A következő kérdések kerültek a kutatás fókuszába:

  • A pedagógiai motívumok által motivált reformok problémái hol és miként reflektálnak a modernitásra?
  • Hol találhatók közös kapcsolódási pontok az életreform mozgalom és a totalitárius diktatúrák ideológiája, a filozófia, a vallás és az újvallásosság között?
  • Kik voltak az osztrák és a magyar életreform kiemelkedő személyiségei?
  • Milyen szerepet játszottak a nők a magyarországi és az ausztriai művelődésben és a kulturális életben?  Milyen pedagógiai hatást gyakorolt a nőmozgalom a két vizsgált országban?
  • Milyen ország-specifikus jegyeket mutat az életreform mozgalom és milyen reformpedagógiai eszmékkel kötődik össze Magyarországon és Ausztriában?
  • Milyen jelentős hasonlóságok és különbözőségek figyelhetők meg az osztrák és a magyar életreform törekvések között?
  • Milyen további művelődéstörténeti jelentősége van a vizsgált reformpedagógiai törekvéseknek?

A kérdéseknek megfelelően a kutatott témák a következők:
A nőmozgalom és hatása, a szabad egyesületi élet, az egészséges életmód (alkoholizmus, testápolás, reformétrend), a reformépítészet (organikus építőművészet, műemlékvédelem), a művészeti reformok, testkultúra (tánc, zene, játék, sport) a néptanítók és a középiskolai tanárok szerepe (az életreform és az új életforma közvetítésében), reformpedagógiai gondolatok és reformjavaslatok a folyóiratokban és a pedagógiai gyakorlatban, azok jellege és hatása

A projektek kivitelezése közben többször került sor a résztvevők fókuszcsoportos megbeszéléseire, közös konferenciákra, több, mint 100 tudományos előadásra, tanulmányok és közös publikációk készültek, amelyek közös tanulmánykötetben jelentek meg. 

A legfontosabb kötetek a következők:
Németh András – Mikonya György – Skiera Ehrenhard (Hrsg.) (2005): Reformpedagógia és életreform (Reformpädagogik und Lebensreform). Gondolat Kiadó, Budapest

Skiera Ehrenhard – Németh András – Mikonya György (Hrsg.) (2006): Reformpädagogik und Lebensreform in Mitteleuropa. Gondolat Kiadó, Budapest

Németh András – Hopfner Johanna (Hrsg.) (2008): Pädagogische Strömungen in der k. u. k. Monarchie. Lang Verlag, Frankfurt am Main

Németh András – Pirka Veronika (Hrsg.) (2010): Pädagogische und kulturelle Strömungen in der k. u. k. Monarchie II. Eine Sammlung aus der Beiträgen der internationalen Konferenz, 24-25 April 2009, Fürstenfeld, Neveléstörténet, 7. 1-2

Németh, András. – Skiera Ehrenhard (Hrsg.) (2012): Lehrerbildung in Europa. Peter Lang Verlag, Frankfurt am Main

Németh András – Pirka Veronika (Hrsg.) (2013): Az életreform és reformpedagógia – recepciós és intézményesülési folyamatok a 20. század első felében (Lebensreform und Reformpädagogik – Rezeption und Institutionalisierung in der ersten Hälfte des 20. Jahrhunderts). Gondolat Kiadó, Budapest

Beke László – Németh András – Vincze Gabriella (Hrsg.) (2013): Mozdulat – magyar mozdulatművészet a korabeli társadalom és művészet tükrében. (Bewegung – Ungarische Bewegungskunst im Spiegel der zeitgenössischen Gesellschaft und Kunst.) Gondolat Kiadó, Budapest

Németh András – Pirka Veronika (Hrsg.) (2013): Továbbélő utópiák (Weiterlebende Utopien). Gondolat Kiadó, Budapest).