OTKA-K127937

OTKA-K127937: A magyar neveléstudomány múltja és jelene – diszciplínafejlődés, tudományos kommunikáció (1970–2017)

A magyar neveléstudomány múltja és jelene – diszciplínafejlődés, tudományos kommunikáció (1970–2017)

A projekt ideje: 2018.12.01–2022.11.30.

Vezetője: Prof. Dr. Németh András

 

Az OTKA által támogatott kutatás az 1970-es évek, illetve azt követő napjainkig tartó időszak magyar tudományfejlődési sajátosságait vizsgálja a neveléstudomány diszciplínafejlődésének szempontjából, a korszak fontosabb társadalmi politikai, intézményi, személyi viszonylataira is kitekintve, és empirikus alapokon nyugvó objektív adatok alapján törekszik annak feltárására, elemzésére, rekonstruálására. A projekt mind témájában, mind tudományelméleti, a pedagógia-, művelődés-, illetve társadalomtörténeti szempontok egységes megragadására törekvő komplex megközelítésmódjában, mind módszertani eljárásaiban nemzetközi téren is újszerű kezdeményezésnek számít.

A kutatás célja a neveléstudomány rendszerváltást megelőző évtizedekben, illetve azt követő, napjainkig tartó időszakban zajló tudományfejlődésének empirikus vizsgálata, illetve a neveléstudomány diszciplínafejlődésének, szakmai kommunikációs (publikációs) jellemzőinek elemzése. Ennek keretében vizsgálja:

a) a magyar egyetemi neveléstudomány diszciplína-terében megfigyelhető változások főbb dinamikai elemeit,

b) az azok hátterében megjelenő aktorok tevékenységének a korszakra jellemző sajátosságait,

c) a korszak főbb tudományos-kommunikációs diskurzusait és azok megjelenését a neveléstudományi szakfolyóiratokban,

d) a vizsgált folyamatok ideáltipikus intézményi kereteinek (egyetemek, pedagógiai főiskolák, akadémiai intézetek, a párt, majd államigazgatási szervek stb.) változásait,

e) feltárja és elemzi a korabeli magyar társadalmi, illetve szűkebb értelemben vett pedagógiai intézményesülési folyamatok újabb és finomabb mintázatait, a korábbi elemek tovább élésének, metamorfózisának, a társadalmi, illetve pedagógiai reformfolyamatok alakulására gyakorolt hatásait,

f) a neveléstudomány közép-európai recepciós folyamatainak komparatisztikai jellemzőit,

g) a korszak tudomány- és felsőoktatás-politikai folyamatainak, pedagógiai reformjainak, továbbá az azok hátterében álló hazai neveléstudományos irányzatok szakmai műhelyek szerepének kölcsönhatásait.

 

A kutatás résztémái:

A projekt a fentiekben bemutatott kutatási koncepció által strukturált főbb kutatási kérdéseinek megválaszolása öt – szenior kutatók által koordinált – résztéma keretében, posztdoktor kutatók, valamint doktorandusz, MA és osztatlan tanári szakos hallgatók részvételével történik.

1.   Intézményi   bázis   kialakulása   –   a   kutatás   infrastrukturális   fejlődésének   folyamatai.

Vezető kutató: Dr. Németh András egyetemi tanár és Dr. Garai Imre habilitált adjunktus.

A kutatásban részt vevő posztdoktor kutató: Dr. Vincze Beatrix habilitált egyetemi docens. További doktorandusz hallgatók: Balogh Janka, Daru Andrea, Molnár Réka.

A diszciplináris mező további egymással szoros kapcsolatban álló további résztémái az intézményi struktúrát vizsgáló megközelítésre alapozva a tudományos mező kognitív formáira, a tudományosnak tekintett ismeretek megalkotásának és átszármaztatásának kommunikációs folyamataira, tevékenységformáira és produktumokra irányulnak.

2. A neveléstudomány kommunikációs hálózatai és kognitív produktumai.

Vezető kutató: dr. Pukánszky Béla egyetemi tanár.

A kutatásban részt vevő kutatók: dr. Szabó Zoltán András adjunktus, Galántai László doktorjelölt, Szente Dorina doktorjelölt, doktorandusz hallgatók: Balogh Janka, Dallos Márta, Polyák Zsuzsanna.

A kutatócsoport az alábbi részterületeket vizsgálja: a) A neveléstudományi diszciplína produktumainak sajátosságai a bölcsész- és társadalomtudományok rendszerében b) A neveléstudomány különböző részdiszciplínáinak belső tagolódása és a hátterükben álló tudományos koncepciók, iskolák produktumai, megoszlása, kapcsolati hálója, tudományos és recepciós hatása, nemzetközi beágyazottsága.

3. A tudományos utánpótlásképzés és szakmai szocializáció változásai.

Vezető kutató: dr. Horváth H. Attila egyetemi tanár.

A kutatásban részt vevő kutató: dr. Hegedűs Judit egyetemi docens, doktorjelölt hallgató: Szente Dorina, doktorandusz hallgató: Albrecht Zsófia, Daru Andrea, Pardi-Oláh Roberta, Vincze Györgyi.

A neveléstudomány tudományos utánpótlás-nevelésének kritériumrendszere, szakmai szocializáció, illetve karrierstruktúra változásai.

4. Politikai vallás kutatócsoport.

Vezető kutatók: Dr. Mészáros György habilitált egyetemi docens, Dr. Baska Gabriella adjunktus.

Résztvevők: Dr. Somogyvári Lajos adjunktus. Doktorandusz hallgató: Polyák Zsuzsanna

A vizsgált téma politikai karakterének jellegéből adódóan, elemzéseinkhez elméleti pillérként a politikai vallás fogalmát is felhasználjuk.

5. Intézmények, folyóiratok: forráselemzés kutatócsoport.

Vezető kutatók: dr. Golnhofer Erzsébet címzetes egyetemi tanár, dr. Szabolcs Éva professor emerita.

A kutatásban részt vevő kutató: Dr. Vincze Beatrix habilitált egyetemi docens.

A kutatócsoport fókuszában a következő résztémák állnak: a) a neveléstudomány önálló sajtóorgánumai (folyóiratok, szaktudományos könyvsorozatok, kutatási jelentések, tankönyvek stb.), b) szakmai szervezetei (szakmai tudományos társaságok, egyesületek).

További részt vevő kutatók, hallgatók:

  • Földiné Irtl Melinda
  • Kempf Katalin
  • Komár Lajos
  • Lázár Miklós
  • Ruzsa Bence
  • Somogyi-Rohonczy Zsófia