TÁMOP

TÁMOP

A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció oktatás fejlesztésén keresztül
TÁMOP 4.2.1..B-09/1/KMR pályázat ELTE projektjei
„Az élethosszig tartó tanulás társadalmi folyamatainak viselkedési- és idegtudományi háttere” című PPK alprojekt  keretében  a Pedagógiatörténeti Tanszék  munkatársai által gondozott elemi projektek.

I. A pedagógusképzést támogató történeti kutatások - elemi projekt

Elemi projektvezető: Németh András
Programasszisztens: Szabó Zoltán András PhD hallgató
További résztvevők
Baska Gabriella, Biedermann Horst (Svájc), Prof. Dr. Coriand Rotraud (Németország), Grundig de Vazquez Katja (Németország), Prof. Dr. Hakala Juha (Finnország), Hegedűs Judit, Kempf Katalin, Prof. Dr. Medves Zdenko (Szlovénia), Prof. Dr. Polenghi Simonetta (Olaszország), Prof. Dr. Protner Edvard (Szlovénia), Jun.Pro f. Dr. Rakhkochkine Anatoli (Németország, Oroszország), Prof. Dr. Sandfuchs Uwe (Németország), Szabolcs Éva, Prof.Dr. Skiera Ehrenhard (Németország), Vincze Beatrix, 
Doktorandusz hallgatók: 
Bali Beáta, Morvai Tünde, Pirka Veronika, Bali Beáta, Sebestyén Ágnes, Szarvasi Ildikó, Varjasi József Gyula

Az elemi projekt kiemelt célja a tanulás és oktatás tudományközi vizsgálata, fókuszpontjainak kiemelése társadalomtörténeti kitekintéssel, történeti trendelemzéssel. A projekt keretei között az alábbi  feladatok megvalósítása történt:

  • A Pedagógiatörténeti Tanszék és a Pedagógiatörténeti Doktori Program oktatói, valamint további nemzetközi szakértők bevonásával az intézményes keretek között megvalósuló tanulás és oktatást befolyásoló trendek elemzésérére irányuló, annak tudományközi vizsgálatát megalapozó nemzetközi összehasonlító történeti pedagógiai illetve történeti antropológiai kutatások, amelyek a közép-európai régió 19.-21. századi társadalomtörténeti fejlődésére alapozódva vizsgálják az iskola világával összefüggő folyamatokat és azok fejlődésmodelljeit:  a) oktatáspolitikai döntések,  b) törvényi szabályozás,  c) irányítás és felügyelet, d) iskolaszerkezet, f) pedagógus professzió vonatkozásában, továbbá feltárják ezen fejlődési trendek magyar recepcióját.
  • A kutatás eredményeinek felhasználásával a pedagógia BA és  neveléstudományi MA, képzési programok, továbbá a Neveléstudományi Doktori Iskola Pedagógiatörténeti Program tudáshátterének fejlesztése.
  • Az eredmények publikálása és további disszeminációja.
  • A kutatómunka részeként MA szakos hallgatók TDK munkájának támogatása.
A kutatás rendezvénynaptára

ELTE PPK Pedagógiatörténeti Tanszék
2010. szeptember 30: Colloquium  »Pedagogical flows in the countries of former Yugoslavia« and the Workshop Comparative Study on Development and Actual Trends of Pedagogy Textbooks as Indicator of Changing Cultural Identities in South Eastern Europe at Faculty of Arts of University of Maribor Németh András: Development and Actual Trends of Padagogy Textbooks in Hungary” (meghívott előadó)

2010. október 5-6: PD Dr. Ulrike Pilarczyk által vezetett szakmai műhely a tervezett mikrotörténeti kutatások módszertani megalapozására

2010. október 6. Prof. Dr. Johanna Hopfner ERASMUS előadása az ELTE PPK Pedagógiatörténeti Tanszékének szervezésében

2010. október 7-9.: Erziehung, Bildung und Kultur. Internationaler Workshop, Eger:
Társszervező:
ELTE PPK Pedagógiatörténeti Tanszék –  Németh András és munkatársai. Előadóként vettek részt a rendezvényen:
Szabolcs Éva: Modernity and Post- Modernity – issues about schooling and  children.
Mikonya György: Begegnungen der Kulturen. Probleme und Aufgaben im  21. Jahrhundert.
Németh András: Strukturen – Archetypen – Geschichte.
Vincze Beatrix: Methodische Vielfalt im 21. Jahrhundert. Zaubern oder Entzaubern?
Sófalvi Emese: Music, School and Society (doktorandusz hallgató)
Schwager Gizella: Wahrnehmen und Verstehen von Kulturen (doktorandusz hallgató)

2010. december 9-11.: Faculty of Arts, University of Maribor – szakmai tanácskozás és szakértői megbeszélés a TÁMOP kutatás Kelet-Európa kutatócsoportjának szervezésével kapcsolatban – Németh András és Prof. Dr. Edvard Protner

2011. február 24: Aila-Leena Matthies – Ehrenhard Skiera (szerk.): Das Bildungswesen in Finnland – Finnország oktatási rendszere. Gondolat Kiadó, Budapest, 2011. című könyv bemutatója

2011. február 25-27: Nemzetközi konferencia és workshop: A pedagógusképzés főbb nemzeti történeti modelljei és fejlődési tendenciái. Eszterházi Károly Főiskola Eger

2011. április: ERASMUS előadások az oktatói mobilitás keretében a grazi egyetemen a magyar pedagógusképzés történeti kutatások eredményeinek felhasználásával – Németh András

2011. május: a kutatás hallgatói eredményeinek bemutatása a Doktori Iskola házikonferenciáján

2011. május 13.: Facoltà di Scienze della formazione, Università Cattolica del Sacro Cuore, 13.Mai 2011 Pedagogia e formazione degli insegnanti nell’Impero austriaco/ Pädagogik und Lehrerbildung im Kaisertum Österreich 1774-1918.Németh András: Die Entfaltung der ungarischen Universitätspädagogik und der Gymnasiallehrerbildung in der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts (meghívott előadó)

2011. június: ERASMUS előadások az oktatói mobilitás keretében a grazi egyetemen a herbartianizmus és a középiskolai tanárképzés kapcsolatáról –Vincze Beáta

2011. szeptember 26-27: Technická univerzita v Liberci (Csehország) – Erziehungs- und Unterrichtskonzepte in Mitteleuropa 1868-1939. Eine diskursanalytische Erkundung
Németh András: Lehrerbildung in Ungarn  – pädagogische Fachwissen – Universitatspädagogik.  1868-1938 (meghívott előadó)

2011. október 7-9: Nemzetközi szimpózium – A pedagógusképzést támogató történeti kutatások  pillér/száma: 4/25 : A pedagógusképzés főbb történeti regionális modelljei – jelen fejlődésnek alapvető fejlődési tendenciái a Bolognai folyamat után

2011. november: A kutatás eredményeinek bemutatása az ONK keretében – szimpóziumok hazai és külföldi résztvevőkkel

II. A pedagógusképzés tudáshátterének fejlesztése: a Neveléstudományi Doktori Iskola fejlesztése - elemi projekt

Az elemi projekt  vezetője: Szabolcs Éva egyetemi tanár

Az elemi projekt kiemelt célja az ELTE Neveléstudományi Doktori Iskolája működési feltételeinek és a doktori iskolában folyó képzés eredményességének javítása, a doktoranduszok által végzett kutatások támogatása és e kutatások eredményeinek  hatékonyabb hasznosítása.

A projekt keretei között az alábbi  feladatok megvalósítása történt:

  • A doktori iskolai stratégia kidolgozása, az egyes doktori programok tartalmi fejlesztése, újak beemelése ((Kisgyermekkor kutatása, fejlesztése doktori modul) a képzésbe; a képzési  dokumentumok frissítése;
  • A stratégia operacionalizálását, a doktori iskola működését segítő szervezési munka személyi és tárgyi feltételeinek megteremtése;A doktori iskola nemzetközi kapcsolatainak kiterjesztése,A hallgatók kutatómunkájának támogatása pályázati  kiírásokkal, belső konferenciákkal.
  • A doktori iskola nemzetközi kapcsolatainak kiterjesztése.
  • A hallgatók kutatómunkájának támogatása pályázati  kiírásokkal, belső konferenciákkal.