A kutatás bemutatása
A kutatás bemutatása
A kutatásról
Az utóbbi évtizedekben a tanárképzést érintő globális változások, eredményeként a tanárok képzésében megszaporodtak az alternatív tanulási útvonalak, s kiszélesedett a képzők köre is (White, 2019). A tanárhiány növekedésével a politikai döntéshozók a gyorsított, rövid és iskolai foglalkoztatáshoz, vagy iskolai közegbe helyezett képzésekkel igyekeznek enyhíteni a nyomást, így egyre hangsúlyosabban azonosítják az iskolában dolgozó tanárokat is képzőként, miközben saját diákjaik tanítását is változatlanul ellátják. Ez a jelenség új elvárást jelent a tanárok számára: legyenek „kettős identitású szakemberek”, hiszen mind az iskolai tanulók, mind a tanárjelöltek tanulását támogatniuk kell (White & Berry, 2022). Ebben a folytonos határátlépést jelentő (iskola-egyetem határán lévő) folyamatban kell folyamatosan újrapozícionálnuk magukat, értelmezni szerepeiket, azaz egy identitástranszformációs munkát is végezniük (Dengerink et al., 2015; Kaasila et al., 2023), hiszen bizonyos értelemben „szakértőből kezdővé válnak” (Kaasila et al. 2023). Támogatásuk, a tanárképzők közösséggé válásának segítése ebben a folyamatban kulcselemet jelent (Dengerink et al., 2015).
A Pedagógusból tanárképzővé válni. Egymástól tanulás, identitáskonstrukció egy konkrét képzésfejlesztés kapcsán című kutatás (röviden ID kutatás) egy konkrét képzésfejlesztéshez kapcsolódik. A pályaismereti és pályaszocializációs gyakorlatok rendszerének kidolgozása és bevezetése kapcsán az érintett szereplőkkel való együttműködés során, a képzővé, a tanárképző közösséggé válás támogatásához kapcsolódó együttműködő rendszermodell kialakítása és vizsgálata a célunk. Ennek keretében kidolgozzuk 1) a képzővé válás dinamizmusát értelmező elméleti modellt, 2) kialakítunk a képzői szerepértelmezés és identitás értelmezését és annak szervezeti szintű támogatásának feltárását segítő digitális, diagnosztikus eszközt, 3) valamint a tanárképző közösséggé válást támogató komplex tanulási környezetet.
A kutatásunk design-kutatás, mert keretet biztosít az oktatási/képzési gyakorlatban felmerülő összetett problémák megoldására tett törekvések támogatására (tervezés, fejlesztés, bevezetés) és a kutatás adta lehetőségek összekapcsolására.