Hírek
Hírek
A 2024. április 16-án rendezett utolsó MoTeL műhelyen a pedagógusok tanulását szervezeti kontextusban vizsgáló esettanulmányaink másodelemzésének eredményeit összegző tanulmánykötetünk könyvbemutatóját tartottuk meg. Az Akadémiai Kiadónál megjelent Pedagógusok tanulásának útjai szakmai közösségekben című kötetet Kovács István Vilmos és Lázár László mutatták be az érdeklődőknek, ami tartalmas szakmai megbeszélés követett a részt vevő kollégákkal. A beszélgetés során a MoTeL kutatás eredményeinek további felhasználására és kiaknázására vonatkozó ötleteket is megvitattuk.
2024. április 24.
A 2024. április 30-ával záruló MoTeL kutatásunk utolsó műhelyén könyvbemutatót tartunk. A közelmúltban jelent meg az Akadémiai Kiadónál a pedagógusok tanulását szervezeti kontextusban vizsgáló esettanulmányaink másodelemzésének eredményeit összegző tanulmánykötetünk Pedagógusok tanulásának útjai szakmai közösségekben címmel. A kiadványt Kovács István Vilmos és Lázár László mutatják be az érdeklődőknek 2024. április 16-án kedden 15 órától az ELTE PPK épületében (1075 Budapest, Kazinczy u. 23-27.), a 3. emeleten a 311-es teremben.
Kérjük, hogy ezen űrlap kitöltésével jelezze a könyvbemutatón való részvételi szándékát legkésőbb 2024. április 15-ig.
2024. április
The organisational context of middle management role behaviour in Hungarian schools címmel jelent meg Héreginé Nagy Márta, Lénárd Sándor, Horváth László és Rapos Nóra tanulmánya a Q1-s School Leadership & Management című lapban. A szerzők cikkükben azt vizsgálták, hogy a tanárok különböző pozíciókban hogyan vélekednek a szervezeti tanulásról. Megállapították, hogy a középvezetők a kisebb iskolákban kiemelkedőbb szerepet töltenek be, mint a nagyobbakban, mivel nagyobb valószínűséggel hasznosítják stratégiai szerepüket egy összetartóbb közösségben. Az eredmények arra mutatnak, hogy a középvezetői funkciót jobban ki kell használni a nagyobb szervezetekben.
2024. április 24.
A 2023. október 3-án tartott MoTeL műhelyen a kutatás vezetője, Prof. Dr. Halász Gábor mutatja be Pedagógusok tanulása Ázsiában című, a Pedagógusképzés című online folyóirat következő (2023/2) számában megjelenő tanulmányát. Prof. Dr. Győri János hozzászólása után a közönség által felvetett kérdéseket vitattuk meg.
2023. november 6.
A pedagógusok szakmai fejlődését és tanulását vizsgáló, az ELTE PPK Neveléstudományi Intézetében három kutatócsoport együttműködésében megvalósított MoTeL című OTKA kutatásunk a végéhez közeledik. Jelenleg a kutatás kvantitatív és kvalitatív eredményeit feldolgozó cikkek írása és angol nyelvű szakmai folyóiratoknál tervezett publikálása folyik. Eredményeinket az elmúlt tanév MoTeL műhelyein mutattuk be, e műhelyek előadásait a kutatás honlapján megtalálhatják.
Az ősz folyamán is folytatjuk a MoTeL műhely sorozatot, melyen a kutatás vezetője, Prof. Dr. Halász Gábor mutatja be Pedagógusok tanulása Ázsiában című (a Pedagógusképzés című online folyóirat következő (2023/2) számában megjelenő) tanulmányát 2023. október 3-án 10:00-12:00 órakor az ELTE PPK Kazinczy utcai épületében (308. terem). A felkért hozzászóló Prof. Dr. Győri János.
A rendezvény pontos részleteiről ebben a meghívóban olvashat. Kérjük, hogy részvételi szándékát legkésőbb 2023. október 2. éjfélig ezen a linken jelezze!
A 2023. június 8-án tartott hibrid MoTeL műhelyen Czirfusz Dóra, az ELTE Neveléstudományi Doktori Iskolájának doktorandusza, valamint Széll Krisztián és Horváth László, az ELTE PPK Nelevéstudományi Intézet munkatársai mutatták be A tanulószervezeti viselkedés szerepe a digitális transzformáció kihívásaihoz való alkalmazkodásban magyar általános iskolák körében című elemzésüket. A szerzők előadása után Rausch Attila (ELTE) hozzászólását hallgattuk meg, majd a közönség által felvetett kérdéseket vitattuk meg.
2023. június 14.
A 2022/2023-as tanév utolsó MoTeL műhelyét 2023. május 23-án 9:00-11:00 órakor tartjuk az ELTE Kazinczy utcai épületében, melyen Czirfusz Dóra, Széll Krisztián és Horváth László mutatják be A tanulószervezeti viselkedés szerepe a digitális transzformáció kihívásaihoz való alkalmazkodásban magyar általános iskolák körében című elemzésüket. A műhely meghívója itt olvasható.
2023. május 11.
A 2023. április 21-én tartott angol nyelvű MoTeL műhelyen Yu Pu, az ELTE Neveléstudományi Intézetének doktori hallgatója mutatta be Cultivating Teachers' Teaching Innovation Performance: An Exploration of Determinants through Professional Development Projects című tanulmányát. Az előadás után Halász Gábor (ELTE PPK Neveléstudományi Intézet) hozzászólását hallgattuk meg, majd a közönség által felvetett kérdéseket vitattuk meg.
A workshopon bemutatott előadás ppt-je itt tölthető le.
2023. május 11.
A 2023. március 21-én tartott MoTeL műhelyen Halász Gábor (ELTE PPK Neveléstudományi intézet) kutatásvezető, Kasza Georgina (Tempus Közalapítvány) és Hörich Balázs mutatták be a statisztikai és adminisztratív adatbázisok (KSH, KIR-STAT és OKM), valamint a MoTeL-kutatás adatbázisának összekapcsolását, továbbá az ebben rejlő lehetőséget értelmezték egy konkrét elemzési példán keresztül. A pedagógusok szakmai fejlődésének, az iskola tanulószervezeti viselkedésének és néhány, kiválasztott oktatási program kapcsolata című előadásuk fókuszában a különböző oktatási programokban való részvételnek, az iskolák tanulószervezeti viselkedésének, valamint a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésének kapcsolata állt. A szerzők előadása után Setényi János (MCC) hozzászólását hallgattuk meg, majd a közönség által felvetett kérdéseket vitattuk meg.
A workshopon bemutatott előadás ppt-je itt tölthető le.
2023. április 3.
A következő MoTeL Műhelyt március 21-én az ELTE Kazinczy utcai épületében tartjuk, ahol Halász Gábor kutatásvezető, Kasza Georgina és Hörich Balázs mutatják be a statisztikai és adminisztratív adatbázisok (KSH, KIR-STAT és OKM), valamint a MoTeL-kutatás adatbázisának összekapcsolását, az ebben rejlő lehetőséget értelmezik egy konkrét elemzési példán keresztül. A pedagógusok szakmai fejlődésének, az iskola tanulószervezeti viselkedésének és néhány, kiválasztott oktatási program kapcsolata című tanulmányuk fókuszában a különböző oktatási programokban való részvételnek, az iskolák tanulószervezeti viselkedésének, valamint a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésének kapcsolata áll. A műhelyre kérjük, hogy előzetesen regisztráljanak ezen a linken, legkésőbb 2023. március 19. éjfélig.
2023. március 2.
A 2023. február 21-én online tartott MoTeL műhelyen Bükki Eszter (tudományos segédmunkatárs, ELTE PPK Neveléstudományi Intézet) és Fehérvári Anikó (egyetemi tanár, intézetvezető, ELTE PPK Neveléstudományi Intézet) mutatták be A szakképzésben szakmát oktatók pályára lépése, pályaelégedettsége és folyamatos szakmai fejlődése című előadásukat, melyben a MoTeL kutatás keretében 2019-2020 fordulóján végzett országos nagymintás pedagógusfelmérés középiskolai almintáját elemezték a szakmai oktatókra fókuszálva. A szerzők előadása után Dr. Bacsa-Bán Anetta és Benedek András professzor úr hozzászólását hallgattuk meg, majd a közönség által felvetett kérdéseket vitattuk meg. Az előadáson nagy örömünkre részt vettek a szakképzési szakpolitika képviselői is, köztük Pölöskeiné Gáborné helyettes államtitkár asszony.
A prezentáció az ikonra kattintva olvasható.
2023. március 2.
A 2023. január 31-én online tartott MoTeL műhelyen Czető Krisztina (egyetemi adjunktus, ELTE PPK Neveléstudományi Intézet), Lénárd Sándor (habil. egyetemi docens, ELTE PPK Neveléstudományi Intézet) és Tóth-Pjeczka Katalin (doktorjelölt, ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskola) mutatták be A vezetés szerepe a tanuló szakmai közösségek működésében és a pedagógusok tanulásának támogatásában című készülő tanulmányukat. A műhely elején Lénárd Sándor röviden bemutatta a projektet és az esettanulmányokat, melyek horizontális elemzése által készítették el tanulmányukat. A szerzők előadása után a két felkért hozzászóló, Baráth Tibor és Magócs Éva véleményét, kérdéseit és javaslatait hallgattuk meg, amikre a szerzők reflektáltak. Végül néhány, a közönség által felvetett kérdést vitattak meg a résztvevők.
A prezentáció az ikonra kattinva olvasható el.
2023. február 10.
2023. február 21-én 9:00-11:00 órakor ismét online szakmai műhely a MoTelben. Ez alkalommal Bükki Eszter és Fehérvári Anikó mutatják be a MoTeL pedagógus adatbázis alapján készített, A szakképzésben szakmát oktatók pályára lépése, pályaelégedettsége és folyamatos szakmai fejlődése című előadásukat. A felkért hozzászólók Bacsa-Bán Anetta és Benedek András lesznek.
A rendezvény meghívója az ikonra kattintva nyílik meg.
A részvételi szándékot legkésőbb 2023. február 20. éjfélig itt tudja jelezni.
2023. február 8.
A szakmai rendezvényen Kopp Erika, Kálmán Orsolya és Antoni-Alt Petronella mutatták be a kutatás keretében korábban készült iskolai esettanulmányok elemzése alapján készített, Reziliencia - tanulás? Avagy a COVID-19 világjárvány hatása a pedagógusok, folyamatos szakmai fejlődésére és tanulására. Pedagógusok tanulása és szervezeti reziliencia az esettanulmányok alapján című tanulmányukat.
Az előadás ppt-je az ikonra kattintva olvasható el.
2023. február 8.
A soron következő MoTeL műhely 2023. január 31-én online kerül megrendezésre (MS Teams). Czető Krisztina, Lénárd Sándor és Tóth-Pjeczka Katalin mutatják be a kutatás keretében korábban készült iskolai esettanulmányok elemzése alapján készített, A vezetés szerepe a tanuló szakmai közösségek működésében és a pedagógusok tanulásának támogatásában című tanulmányukat.
A felkért hozzászólók Baráth Tibor és Magócs Éva.
A rendezvény pontos részleteiről az ikonra kattintva lehet olvasni.
A részvételi szándékot legkésőbb 2023. január 30-áig ezen a linken kell jelezni.
2023. január 17.
Januárban is folytatódnak a MoTeL kutatás szakmai műhelyei, online környezetben. Januárban két műhelyt is szervezünk (10. és 31.), melyeken a szerzők által bemutatott tanulmányokat felkért hozzászóló és a résztvevők közreműködésével vitatjuk meg.
Az első MoTeL műhelyt 2023. január 10-én 14:00-16:00 órakor tartjuk, ahol Kopp Erika, Kálmán Orsolya és Antoni-Alt Petronella mutatják be a kutatás keretében korábban készült iskolai esettanulmányok elemzése alapján készített, Reziliencia - tanulás? Avagy a COVID-19 világjárvány hatása a pedagógusok, folyamatos szakmai fejlődésére és tanulására. Pedagógusok tanulása és szervezeti reziliencia az esettanulmányok alapján című tanulmányukat. A felkért hozzászóló Varga Attila (habil. egyetemi docens, ELTE PPK Ember-Környezet Tranzakció Intézet).
2023. január 4.
A MoTeL kutatás záró évében, 2022. novemberében újraindultak a MoTeL műhelyek, amelyek célja az empirikus adatfelvételek eredményeit feldolgozó készülő tanulmányok megvitatása mellett immár a tágabb szakmai közönséggel való szakmai diskurzus és tudásmegosztás. A 2022. november 8-án délelőtt az ELTE PPK Kazinczy utcai épületében megrendezett műhelyen Tókos Katalin (egyetemi adjunktus, Neveléstudományi Intézet) és Eszes Fruzsina (PhD hallgató, Neveléstudományi Doktori Iskola) mutatták be “A szakmai fejlődés és tanulás eredménye/eredményessége és az ahhoz vezető tanulási utak kapcsolata. Esettanulmányokra épülő horizontális másodelemzés” című készülő tanulmányukat. A műhely elején Rapos Nóra, a kutatás operatív vezetője röviden bemutatta a kutatást. Ezután a felkért hozzászóló Révai Nóra, az OECD munkatársa adott egy rövid összefoglalást saját doktori kutatásainak eredményeiről A tanári tudás dinamikája – a szociális kapcsolatok és a tudás kölcsönhatása címen. A Révai és Guerriero (2017) tudás-modelljére építő MoTeL-tanulmány bemutatása előtt Lénárd Sándor, az iskolai esettanulmányokat készítő kutatócsoport vezetője beszélt röviden e kvalitatív adatfelvételről és a készülő elemzésekről, majd Tókos Kata és Eszes Fruzsina előadása után a közönség által felvetett kérdéseket beszéltük meg. A műhelyen a Neveléstudományi Intézet munkatársai mellett részt vettek az esettanulmányok helyszínéül szolgáló iskolák képviselői és néhány minisztérium és háttérszervezet munkatársai is.
2022. december 6.
2022 novemberében újraindulnak a MoTeL műhelyek is, melyeken intézeti és más kollégák, felkért hozzászólók közreműködésével vitatjuk meg a kutatás keretében készülő tanulmányokat. A műhelyek első részében egy, a MoTeL kutatás keretében készülő tanulmányt mutatják be a szerzők, majd a felkért hozzászólók mondják el véleményüket. Ezt követően a hallgatóság által feltett kérdések és a szerzők által megfogalmazott dilemmák mentén kerül sor a szakmai vitára.
Az első műhelyt 2022. november 8-án 10 órától tartjuk az ELTE PPK Neveléstudományi Intézetében, amin Tókos Katalin és Eszes Fruzsina iskolai esettanulmányok elemzése alapján készülő, A szakmai fejlődés és tanulás eredménye/eredményessége és az ahhoz vezető tanulási utak kapcsolata című tanulmányát vitatjuk meg. A felkért hozzászóló Révai Nóra, az OECD Directorate for Education and Skills munkatársa, aki saját kutatásáról is ad egy rövid beszámolót.
A szakmai rendezvény mindenki számára nyitott, de kérjük, előzetesen ezen az űrlapon jelezze részvételi szándékát legkésőbb 2022. november 6-ig.
Az előadás ppt-je az ikonra kattintva olvasható el.
2022. november 4.
Elkészült a MoTeL kutatás keretében végzett országos tanárszakos hallgatói felmérés első eredményeit közlő Gyorsjelentés. A 2020-2021-ben felvett országos pedagógusfelmérés után a tanárszakos hallgatók nem reprezentatív online felmérését 2022. május-júniusban végeztük, a MoTeL hallgatói adatbázis 315 hallgató válaszait tartalmazza. Az eredmények első leíró statisztikai elemzését közlő MoTeL Hallgatói Felmérés Gyorsjelentés, valamint a felmérés néhány érdekesebb eredményét bemutató Infografika itt található.
2022. november 3.
A Neveléstudomány című folyóirat, Fókusz rovatában jelent meg kutatócsoportunk a MoTeL kutatás eredményeiről beszámoló három új írása.
A pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésének és tanulásának komplexitását bemutató írás célja annak az elméleti irodalomnak a rendszerezése, amely a szakmai fejlődést tanuláselméleti alapon közelíti. Ezen túl célul tűztük ki a hazai pedagógusok tanulásával foglalkozó szakirodalom összegzését, rámutatva, hogy az informális, munkahelyi tanulás vizsgálata milyen fontos irány magyar viszonylatban is. Az ebben a tanulmányban összegzett eredmények elsődleges célja, hogy megmutassa: a pedagógusok tanulási tevékenységrendszere árnyaltabb, s van mód ennek az árnyaltságnak az értelmezésére (Rapos Nóra, Tókos Katalin, Nagy Krisztina, Eszes Fruzsina és Horváth László: A pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésének és tanulásának komplexitása).
Ehhez az íráshoz szorosan kapcsolódik a tanulószervezeti jellemzőket és a pedagógusok tanulását, s azok kapcsolatait vizsgáló írás, amelyben az első tanulmány- ban bemutatott tevékenységrendszerek szervezeti kontextusban való értelmezése is helyet kap (Lénárd Sándor, Szivák Judit, Urbán Krisztián, Tóth-Pjeczka Kata és Horváth László: Tanulószervezeti jellemzők és a pedagógusok tanulása a hazai köznevelési rendszerben).
Végül mindezektől kicsit elválva, de a MoTeL-kutatás szerves részeként egy elméleti írásban összegezzük a kezdő, még a képzésben tanuló pedagógus tanulásnak vizsgálatához kapcsolódó mezoszintű tanulási tér elméleti és kutatási keretrendszerét (Rapos Nóra, Tókos Katalin, Eszes Fruzsina és Nagy Krisztina: Tanárszakos hallgatók szakmai fejlődését és tanulását meghatározó kontextuális elemek és vizsgálati lehetőségeik).
2022. április 12.
A pedagógusok szakmai fejlődését és tanulását, ennek egyéni (személyes), szervezeti és rendszerszintű elemeit és hatótényezőit vizsgáló MoTeL kutatásunk két szimpózium keretében ismertette a kutatás eddigi eredményeit a 2021. évi Országos Neveléstudományi Konferencián.
2021. november 19-én tartottuk “A MoTeL kutatás (Model of Teacher Learning) eredményei a pedagógusok szakmai fejlődésének és tanulásának komplex értelmezése alapján” c. szimpóziumot, melynek négy előadásában a 2019. október és 2020. február közötti időszakban végzett nagymintás országos reprezentatív pedagógus-felmérésünk első eredményeit mutattuk be. A hazai pedagógusok szakmai fejlődési és tanulási mintázatainak, a szakmai fejlődés és tanulás szervezeti támogatásának és a szakképzésben oktatók szakmai tanulási sajátosságainak elemzése mellett a pedagógus-tanulás egyéni tanulási szituációk elemzésén keresztül történő értelmezési lehetőségeit is elemeztük.
A másnap, november 20-án tartott “Szervezeti tanulás jellemzői – a MoTeL kutatás esettanulmányai alapján” c. szimpózium keretében a 2020 tavaszán indult iskolai esettanulmányok alapján a pedagógus-tanulás szervezeti kontextusait, a közösségi tanulást, a tanuló szakmai közösségek működését és a COVID-19 világjárvány pedagógus tanulásra gyakorolt hatásait vizsgáltuk.
Az előadások anyagai (ppt és hanganyag) a kutatás honlapján elérhetők.
2021. november 30.
Elkészült a MoTeL (Models of Teacher Learning) c. OTKA kutatás keretében végzett országos reprezentatív pedagógusfelmérés első eredményeit közlő Gyorsjelentés. Az ELTE PPK Neveléstudományi Intézetében három kutatócsoport, húsznál is több kutató részvételével folyó kutatás a pedagógus folyamatos szakmai fejlődést és tanulást vizsgálja. Kutatási kérdéseinek fókuszában a pedagógus szakmai fejlődés és tanulás létező modelljeinek, egyéni, szervezeti és rendszerszintű ösztönző és gátló tényezőinek feltárása, valamint eredményességének értelmezése áll. A kvantitatív adatfelvétel 2021 februárjában zárult, a MoTeL adatbázis 5063 pedagógus és intézményvezető válaszait tartalmazza 656 általános és középiskolából. Az adatfelvétel újszerűsége, hogy konkrét tanulási helyzetekre vonatkozó elemzéseket is lehetővé tesz. Az országos, régióra és képzési típusra reprezentatív adatfelvétel eredményeinek leíró statisztikai elemzését közli a MoTeL Gyorsjelentés, míg a felmérés néhány alapadatát a MoTeL infografika mutatja be.
2021. június 29.
A hazai szakmai közönséggel való folyamatos kapcsolattartás megkönnyítése érdekében hoztuk létre a MoTeL kutatás levelezőlistáját. Ezen keresztül szeretnénk a jövőben hírt adni a kutatás eredményeiről, valamint a reményeink szerint 2020. őszén újrainduló, és a tágabb szakmai közönség felé nyitó MoTeL műhelyekről. A levelezőlistára való jelentkezéshez kérjük, töltse ki ezt az űrlapot.
2020. június 26.
Megjelentek a MoTeL kutatás első évének eredményeiről beszámoló első publikációink. A Neveléstudomány 2020/1. tematikus számában megjelent írások a nemzetközi és hazai szakirodalmat tekintik át és összegzik a pedagógus szakmai fejlődés és tanulás értelmezésének és empirikus kutatásának legújabb eredményeit a pedagógus, a szervezet és az oktatási rendszer szintjén. Mivel kutatásunk fontos kérdése a pedagógusok szakmai tanulásának és az eredményességnek a kapcsolata, külön tanulmány dolgozza fel e téma nemzetközi irodalmát. A hazai oktatási rendszer-szabályozási környezetet, továbbá a korábbi hazai kutatási adatbázisok másodelemzését tárgyaló tanulmányaink a Pedagógusképzés soron következő számában fognak megjelenni.
Ezek az írások szolgáltak alapul a MoTeL kutatás elméleti keretrendszere kidolgozásának, melynek alapján az ősz folyamán tervezzük egy országos reprezentatív pedagógusfelmérés megvalósítását 500 feladatellátási hely mintegy 5000 pedagógusának bevonásával, valamint ezzel párhuzamosan pedagógushallgatókat is megkérdezünk egy online kérdőíves felmérés keretében. A kvantitatív adatfelvételt a kutatás harmadik évében esettanulmányok készítésével fogjuk kiegészíteni.
A MoTeL kutatás eredményeit itt és a kutatás ResearchGate oldalán is közreadjuk.
2020. május 22.
Idén 2019. november 7-9-én rendezték meg az Országos Neveléstudományi Konferenciát Pécsett, melyen a MoTeL kutatás eddigi eredményeit egy szimpózium keretében mutattuk be. A szimpóziumot Stéger Csilla elnök bevezetője nyitotta meg, majd a kutatás operatív vezetőjének, Rapos Nórának a projekt rövid bemutatása után négy előadásra került sor:
- A pedagógusok folyamatos szakmai fejlődése és tanulása – egyénből személy (Rapos Nóra, Tókos Katalin, Bükki Eszter, Gazdag Emma, Nagy Krisztina)
- A pedagógusok szakmai fejlődése és tanulása a szervezet és rendszer szintjén (Lénárd Sándor, Kopp Erika, Kovács Ivett, Urbán Krisztián, Tóth-Pjeczka Katalin)
- A pedagógusok szakmai fejlődésének támogatása a hazai szabályozási rendszerben (Szivák Judit, Rónay Zoltán, Horváth László, Fazekas Ágnes, Salát Magdolna, Saád Judit)
- Pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésének egyéni és szervezeti összefüggéseinek empirikus vizsgálata (Fazekas Ágnes, Horváth László).
A szimpóziumot az opponens, K. Nagy Emese reflexiói zárták.
2020. január 30.
A múlt októberben indult MoTeL kutatás tanév végi utolsó műhelyét július 2-én tartottuk meg. E műhelyre elkészültek a nemzetközi és hazai szakirodalmat a pedagógus szakmai fejlődést és tanulást meghatározó egyéni/személyes és szervezeti szintű tényezők, valamint az eredményesség értelmezése szempontjából áttekintő tanulmányok. A 4 órásra tervezett műhely első részében rövid beszámolókat hallgattunk meg e tanulmányok fő sarokpontjairól, majd az egyéni/személyes szint tanulmányában a “szakmai fejlődés és tanulás” fogalom és az eredményesség meghatározásaira, továbbá (a szervezeti és rendszer szint által kiegészítendő) elméleti keretrendszer kialakítására tett javaslatokhoz kapcsolódóan zajlott tartalmas és a további munkát jelentős mértékben orientáló szakmai vita. Terveink szerint a jövő évben tervezett empirikus kutatás elméleti keretrendszere nyár végére készül el, melyet az új tanév első, szeptemberi műhelyén fogjuk bemutatni és megvitatni.
2019. július 10.
Május hónapban két műhelymegbeszélésre is sor került a MoTeL kutatás keretében. Május 21-én vitattuk meg a 2. pillér keretében a tanári folyamatos szakmai fejlődésre vonatkozó nemzetközi és hazai szakirodalom egyéni és rendszer szintet fókuszba állító tervezett áttekintéseinek szinopszisait, valamint az FSZF témakörében összegyűjtött empirikus kutatások doktoranduszok által készített kódolásának összegzését. Egy héttel később a szervezeti szint szinopszisa, valamint a 4. pillér keretében a korábbi hazai kutatások (OFI 2013-2014-ben végzett pedagógus panelkutatása, valamint az Oktatási Hivatal megbízásából 2013-15-ben végzett pedagóguskutatás) adatbázisainak másodelemzése került terítékre. A megbeszéléseken szó esett a MoTeL kutatás hazai szakmai közönség előtti bemutatkozását célzó 2019. őszi Országos Neveléstudományi Konferencián szimpózium-megjelenés tervezéséről is.
2019. május 28.
„Tanárképzés helyett a pedagógusok tanulásáról érdemes beszélni” címmel jelent meg interjú Halász Gábor egyetemi tanárral, az ELTE PPK Neveléstudományi Intézetében folyó MoTeL kutatás vezető kutatójával. Az interjú teljes terjedelmében itt olvasható.
2019. május 17.
A MoTeL kutatás harmadik műhelymegbeszélésén, melyet 2019. április 30-án tartottuk, két tanulmánytervezet vitájára került sor. Az 1. pillér keretében készített “A pedagógusprofesszió és néhány más szakma professzionalizációja és folyamatos szakmai fejlődés modelljeik”, valamint a 3. pillér keretében készített “A FSZF hazai rendszerkörnyezetének feltárása, elemzése” c. tanulmányok tervezeteit előbb a pillérvezetők mutatták be röviden, majd a résztvevő kutatóktól fontos inputokat kaphattak a szerzők a tanulmányok végleges formájának elkészítéséhez. A műhelyen röviden bemutatkozott továbbá az ELTE PPK Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment Intézet egy, a MoTeL kutatás témájához szorosan kapcsolódó projektje, melynek résztvevőivel a jövőben is tervezzük a kölcsönösen megtermékenyítő megbeszélések folytatását. Az áprilisi műhelyre tervezett 2. pillér szinopszis-vitára idő hiányában már nem került sor, ezért május hónapban tervezünk egy külön alkalmat ennek megvitatására.
2019. május 2.
2019. március 19-én tartottuk a MoTeL kutatás harmadik műhelymegbeszélését. A találkozó első felében a pillérvezetők számoltak be eddigi munkájukról, eredményeikről, valamint az ennek során felmerült kérdésekről, dilemmákról. A folyamatos szakmai fejlődés és az ehhez kapcsolódó fogalmak (pl. professziókép, tanulási környezet, eredményesség) átgondolása valamennyi pillér számára jelentős kihívást jelent és a kutatás reményeink szerint egyik lényeges eredménye lesz a kulcsfogalmak tartalmának rögzítése és az FSZF és eredményesség fogalmi térképének kialakítása. A műhely második felében a 4. pillér a meglévő adatbázisokról, korábbi hazai kutatásokról készítendő másodelemzések szinopszisát vitattuk meg.
2019. március 23.
A MoTeL kutatás februári műhelyén a kutatás 1. pillére, “A professzió és ahhoz kapcsolódó FSZF kutatás fő vizsgálati területei. A FSZF általános tudáshátterének feltérképezése néhány a pedagógus pályához köthető más szakma tekintetében” által készítendő tanulmány szinopszisát vitattuk meg a projekt résztvevői és intézeti kollégák részvételével. A tanulmány a jogász, orvosi és felsőoktatási oktató szakmák vizsgálatán keresztül kíván a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődését vizsgáló kutatásunk számára releváns és hasznos inputokat adni. A műhely második felében az elméleti keretrendszer kialakítását megalapozó nemzetközi és hazai szakirodalom áttekintését végző 2. pillér soron következő feladatainak tervezését vitattuk meg.
2019. február 26.
A MoTeL kutatás nyitó műhelye - 2019. január 29-én - a kutatás és az operatív vezetés bemutatkozása mellett a Neveléstudományi Intézetben korábban folyt és most kapcsolódó kapcsolódó kutatások bemutatásának is teret adott. Elsőként a Németh András professzor úr vezette Történeti, Elméleti és Összehasonlító Pedagógiai Kutatócsoportnak a pedagógus professzió történeti kialakulását, eltérő fejlődésmodelljeit vizsgáló kutatásairól és a MoTeL kutatás számára releváns eredményeiről hallhattunk Németh András, Garai Imre és Szabó Zoltán András előadásában. Az előadásokat a MoTeL kutatás szempontjából különösen releváns elméleti-fogalmi és módszertani kérdésekben folytatott termékeny szakmai diskurzus követte. Ezután az EDITE nemzetközi doktori program The Learning Teacher kutatási programjában született három doktori kutatást mutatta be Saád Judit, EDITE projektmenedzser. E horizontális szakmai tanulást is támogató első szakasz után Rapos Nóra, a kutatás operatív vezetője ismertette a kutatás első évi részletes munkatervét. Az első MoTeL műhelyt a nagyszámú közreműködő kutató együttműködésének támogatása érdekében létrehozott eszközök, így a MoTeL műhely honlap (zárt google oldal) és a beágyazott Mendeley referenciakezelő szoftver, végül a projekt kommunikációs-disszeminációs tervének és eszközeinek bemutatásával zárta Szarka-Bögös Réka demonstrátor és Bükki Eszter kutatási asszisztens.
2019. február 2.
Az első MoTeL-műhely 2019. január 28-án 11.00 és 14.00 óra között kerül megrendezésre az ELTE Neveléstudományi Intézetében. Ezen az első műhelyen a projektindítás és az eddigiekben végzett szakmai munka (közös kommunikációs felület, munkaterv és résztvevők, szakirodalom-gyűjtés szempontrendszere) bemutatása mellett az ELTE Neveléstudományi Intézetében Németh András professzor úr vezetésével folytatott, a hazai pedagógusok professzionalizálódásának folyamatát vizsgáló OTKA kutatás eredményeiről szóló előadásokat, valamint a Neveléstudományi Intézet EDITE nemzetközi doktori programjában a témához kapcsolódó disszertációk rövid összefoglalóját is meghallgathatjuk. A MoTeL műhelyeken szívesen látunk minden érdeklődőt, de a részvétel előzetes regisztrációhoz kötött (kérjük, hogy részvételi szándékát a motelproject@ppk.elte.hu email címen jelezze legkésőbb 2019. január 22-ig).
2019. február 2.
Az ősz folyamán indult MoTeL (Models of Teacher Learning - A pedagógusok folyamatos szakmai fejlődési modelljeinek vizsgálata a köznevelési rendszer, a szervezet és az egyén szintjén) kutatásunk, amely a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődését (FSZF) befolyásoló rendszerszintű-, szervezeti- és egyéni tényezőknek, ezek jellemzőinek és kapcsolatrendszerének, valamint az FSZF szakaszainak egyéni-, szervezeti- és rendszerszintű eredményessége mérhetőségének feltárását célozza. Az elméleti és empirikus kutatómunka mellett fontos feladatunknak tekintjük a téma kutatásában érdekeltek együttműködésének, műhelyének kialakítását, támogatását is. A kutatómunka eredményeit ezért a havonta megrendezendő MoTeL-műhelyeken külső kutatók bevonásával kívánjuk rendszeresen megtárgyalni. Terveink között szerepel továbbá egy hazai és egy nemzetközi műhely megrendezése az elméleti feltárás eredményeinek bemutatása és megvitatása céljából. A még szélesebb közönség bevonását célozza e projekt-honlap, ahol nem csupán a projekt szakmai előrehaladásáról és a kapcsolódó műhelyek eredményeiről fogunk beszámolni, de a Hasznos linkek menüpont alatt egy olyan link-gyűjteményt (pl. témával foglalkozó hazai és külföldi folyóiratok, külföldi műhelyek, konferenciák, szakirodalom stb. elérhetősége) szeretnénk összeállítani, mely a téma iránt érdeklődő kutatók, pedagógusok és más érdekeltek számára a további információk szerzését könnyítheti meg.
2019. január 14.