Eredmények

Eredmények

Beszámolók és módszertani anyagok

Publikációk

 A kutatás első évében született háttértanulmányok

  • Vámos Ágnes, Kálmán Orsolya, Bajzáth Angéla, Rónay Zoltán, Rapos Nóra (2019): A pedagógusprofesszió és néhány más szakma professzionalizációja és folyamatos szakmai fejlődés modelljeik. Kézirat.
  • Rapos Nóra, Bükki Eszter, Gazdag Emma, Nagy Krisztina, Tókos Katalin (2019): A folyamatos szakmai fejlődés és tanulás elméleti modelljei és vizsgálatának lehetséges rendszere – egyéni szint. Kézirat.
  • Lénárd Sándor – Kovács Ivett – Tóth-Pjeczka Kata – Urbán Krisztián (2019). A folyamatos szakmai fejlődés vizsgálatának lehetséges módjai a szervezeti szinten. Kézirat.
  • Kopp Erika (2019): A pedagógusok tanulása és folyamatos szakmai fejlődése az oktatási rendszer szintjén. Kézirat. 
  • Czető Krisztina (2019): Eredményesség és folyamatos szakmai fejlődés és tanulás: A tanári eredményesség modelljei és az eredményesség értékelésének megközelítései. Kézirat. 
  • Szivak Judit – Fazekas Ágnes – Horváth László – Némethné Tóth Ágnes - Rónay Zoltán– Saád Judit – Salát Magdolna (2019): A pedagógusok szakmai fejlődését, tanulását meghatározó rendszerkörnyezet szabályozási környezetének elemzése. Kézirat.
  • Fehérvári Anikó – Fazekas Ágnes – Horváth László – Paksi Borbála – Széll Krisztián – Bükki Eszter (2019): Meglévő hazai és nemzetközi adatbázisok áttekintése, másodelemzése. Kézirat.
  • Fazekas Ágnes – Horváth László (2019): Pedagógusok folyamatos fejlődése másodelemzések alapján. Kézirat.
  • Szabó Lilla – Ei Phyu Chaw – Myo Sandar – Aye Aye Myint Lay – Ei Phyoe Maung – Moses Njenga (2019): Módszertani trendek a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésének kutatásában.Összefoglaló. Kézirat.

Kvantitatív adatfelvételek (gyorsjelentés, infografika)

Konferenciaelőadások, workshopok

2023

Rapos, N., Tókos, K, Eszes, F., Nagy, K, & Czirfusz, D. (2023). Examining the learning activity systems and learner profiles of student teachers in MoTeL research (Model of Teacher Learning). 

Péter, P., Szivák, J., Rapos, N., & T. Kárász, J. (2023). Professional development and learning of novice teachers. 

Bükki, E., & Fehérvári, A. (2023). The continuous professional development and learning of vocational teachers in Hungary. 

Lénárd, S.; Horváth, L.; Héreginé Nagy, M.; & Rapos, N. (2023). Understanding the role of middle-level leadership in Hungarian schools – input for leadership development. 

Tókos, K.; Rapos, N.; Nagy, K.; Eszes, F.; & Czirfusz, D. (2023). Complex understanding of teachers' professional development and learning in personal, concrete learning situations – a new methodological approach. 

Tóth-Pjeczka, K.; Rapos, N.; & Czirfusz, D. (2023). Teachers collaborative learning and school leaders support.

Horváth, L., Lénárd, S., Héreginé Nagy, M., & Rapos, N. (2023). Professional Development and Organizational Learning in Schools – Unique Perspectives of Middle-level Leadership. 

Bükki, E., & Fehérvári, A. (2023). The  Professional Learning Practices and Views of Hungarian Vocational Teachers and Trainers. 

  • HUCER 2023 Szombathely konferencia, 2023.05.26-27.

Héreginé, N.; Lénárd, S.; Horváth, L.; &  Rapos, N. (2023). A középvezetők szerepének értelmezése és szervezeti háttere a magyar iskolákban.Előadás a HUCER 2023 Szombathely konferencián. 2023.05.26-27.

Kasza, G.; Hörich, B.; & Halász, G. (2023). A pedagógusok szakmai fejlődésének, az iskola tanulószervezeti viselkedésének és néhány, kiválasztott oktatási program kapcsolata. Előadás a HUCER 2023 Szombathely konferencián. 2023.05.26-27.

2022

  • Szimpózium a 2022. évi Országos Neveléstudományi Konferencián “A MoTeL kutatás (Model of Teacher Learning) új eredményei a pedagógusok szakmai fejlődésének és tanulásának komplex értelmezése alapján” címen. Elnök: Rapos Nóra, Eötvös Loránd Tudományegyetem PPK NI, Opponens: Arató Ferenc, Pécsi Tudományegyetem, BTK Nevelés- és Oktatáselméleti Tanszék.
    • Lénárd, S., Héreginé Nagy, M., & Horváth, L. (2022). A vezetés szerepe a pedagógusok tanulásának támogatásában. Előadás az Országos Neveléstudományi Konferencián. Pécs.
    • Bükki, E., Fehérvári, A. (2022). A szakképzésben oktatók tanulási nézetei és motivációi. Előadás az Országos Neveléstudományi Konferencián. Pécs.
    • Péter, P., Dr. Szivák, J., Rapos, N., & T. Kárász, J. (2022). A pályakezdő tanárok tanulásának jellemzői. Előadás az Országos Neveléstudományi Konferencián. Péc
    • Rapos, N., Tókos, K., Nagy, K., Eszes, F., & Czirfusz, D. (2022). A hazai pedagógushallgatók szakmai fejlődésének és tanulásának mintázatai. Előadás az Országos Neveléstudományi Konferencián. Pécs.

  • Rapos, N. (2022). Hol tanulják a szakmát a tanárszakos hallgatók? “Liftbeszéd” az ELTE PPK kutatócsoportjainak fórumán. 2022. október 18.
  • Szimpózium a 2022. évi Országos Neveléstudományi Konferencián “A MoTeL kutatás (Model of Teacher Learning) új eredményei a pedagógusok szakmai fejlődésének és tanulásának komplex értelmezése alapján” címen. Elnök: Rapos Nóra, Eötvös Loránd Tudományegyetem PPK NI, Opponens: Arató Ferenc, Pécsi Tudományegyetem, BTK Nevelés- és Oktatáselméleti Tanszék.
  • Lénárd, S., Héreginé Nagy, M., & Horváth, L. (2022). A vezetés szerepe a pedagógusok tanulásának támogatásában. Előadás az Országos Neveléstudományi Konferencián. Pécs.
  • Bükki, E., Fehérvári, A. (2022). A szakképzésben oktatók tanulási nézetei és motivációi. Előadás az Országos Neveléstudományi Konferencián. Pécs.
  • Péter, P., Dr. Szivák, J., Rapos, N., & T. Kárász, J. (2022). A pályakezdő tanárok tanulásának jellemzői. Előadás az Országos Neveléstudományi Konferencián. Pécs.
  • Rapos, N., Tókos, K., Nagy, K., Eszes, F., & Czirfusz, D. (2022). A hazai pedagógushallgatók szakmai fejlődésének és tanulásának mintázatai. Előadás az Országos Neveléstudományi Konferencián. Pécs.
  • Rapos, N. (2022). Hol tanulják a szakmát a tanárszakos hallgatók? “Liftbeszéd” az ELTE PPK kutatócsoportjainak fórumán. 2022. október 18.
  • Halász Gábor (2023) Policies and actions related with teachers in the in the EU. Lectures at three Chinese universities (Beijing Normal University, Fudan University, University of Hong Kong).
  • Halász, G. (2022). Képzés és gyakorlat: partnerség a pedagógusok fejlődésében. Előadás “A mai magyar tanárképzés helyzete és problémái” címmel a Magyar Tudományos Akadémián megrendezett tanácskozáson. Budapes, 2022. június 9.
  • Rapos, N. (2022). A tanuló tanár. Előadás “A mai magyar tanárképzés helyzete és problémái” címmel a Magyar Tudományos Akadémián megrendezett tanácskozáson. Budapest, 2022. június 9.
  • Rapos, N. (2022). Kényszer, vagy lehetőség? A tanulás mint szakmai erőforrás. Előadás az “Iskola a határon III. Neveléstudományi és Neveléslélektani Konferencia” c. konferencián. Sárospatak, 2022. május 19.
  • Fehérvári, A., Bükki, E. (2022). Professional learning patterns of teachers working in Hungarian VET schools. Online előadás “Teacher Training in Europe – Challenges, problems and solutions” JMC-FrEE konferencián. 2022. június 24.
  • Halász Gábor (2022) Teacher learning for teaching 21st century skills: European approaches. Négy előadás a mianmari Nemzeti Egység Kormány (National Unity Government) Oktatási Minisztériuma által szervezett online pedagógus továbbképzési program keretében. 

 2021

  • Halász, G. (2021). Partnerség és az oktatás fejlesztése. Előadás a Budapesti Őszi Pedagógiai Napok programban. Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ. 2021.10.11. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/pok/Budapest/2021/programfuzet_opn21.pdf
  • Halász, G. (2021). The development of key competences in the context of COVID-19. Előadás az Európai Bizottság által támogatott „How can policy reform for broad competence development in school education, and in particular a better achievement of basic skills, be effectively designed and implemented?” című workshopon. 2021.09.17.
  • Szivák, J., Rónay, Z., N. Tóth, Á., & Salát, M. (2021). Supporting the Professional Development and Learning of Teachers in the Hungarian Regulatory System. Online előadás a 45th Annual ATEE Conference (Re)imagining & Remaking Teacher Education: Identity, Professionalism and Creativity in a Changed World c. konferencián. University of Warsaw.
  • Tókos, K., Rapos, N., Fehérvári, A., Bükki, E., Kopp, E., & Lénárd, S., (2021). The complex conceptual framework and new research possibilities of teachers’ professional development and learning. Online előadás a 45th Annual ATEE Conference (Re)imagining & Remaking Teacher Education: Identity, Professionalism and Creativity in a Changed World c. konferencián. University of Warsaw.
  • Czető, K., Lénárd, S., & Rapos, N. (2021). Teachers’ professional development and learning. Online előadás a 45th Annual ATEE Conference (Re)imagining & Remaking Teacher Education: Identity, Professionalism and Creativity in a Changed World c. konferencián. University of Warsaw.
  • A 2021. november 19-én megrendezett Országos Neveléstudományi Konferencián megtartott 'A MoTeL kutatás (Model of Teacher Learning) eredményei a pedagógusok szakmai fejlődésének és tanulásának komplex értelmezése alapján' szimpózium négy előadásának prezentációi:

A hazai pedagógusok szakmai fejlődésének és tanulásának mintázatai (Rapos Nóra, Tókos Katalin, Nagy Krisztina, Szivák Judit, Fehérvári Anikó, Eszes Fruzsina, Horváth László)


A pedagógusok tanulásnak értelmezésének lehetőségei egyéni tanulási szituációkban – új módszertani lehetőségek (Tókos Katalin, Rapos Nóra, Salát Magdolna, Eszes Fruzsina, Pesti Csilla, Nagy Krisztina, Czirfusz Dóra)


A hazai pedagógusok tanulásának szervezeti támogatottsága (Lénárd Sándor, Urbán Krisztián, Tóth-Pjeczka Katalin, Kovács Ivett, Horváth László)


A szakképzésben oktatók szakmai fejlődésének sajátosságai (Bükki Eszter, Fehérvári Anikó)


Opponensi vélemény, kérdések és válaszok


A 2021. november 20-án tartott “Szervezeti tanulás jellemzői – a MoTeL kutatás esettanulmányai alapján” c. szimpózium (ONK) előadásainak prezentációi és hanganyagai:

Bevezető


A tanárok tanulásának szervezeti kontextusa: a szakmai közösségek tanulási tere (Kovács Ivett Judit, Pongor-Juhász Anna Orsolya, Urbán Krisztián)


A tudás tartalmi területei és szerveződésük a közösségi tanulás során (Tókos Katalin)


A vezetés szerepe az intézményen belüli tanuló szakmai közöségek működésében (Czető Krisztina, Lénárd Sándor, Tóth-Pjeczka Katalin Judit)


A szakmai tanulás iskolai esetei a COVID-19 világjárvány idején: előzmények és változások (Kálmán Orsolya, Eszes Fruzsina, Antoni-Alt Petronella)


Opponensi vélemények és záró megbeszélés


2020

A 2020. november 5-7-én online megrendezett Országos Neveléstudományi Konferencián (394. és 152. o.):

  • A pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésének és tanulásának komplex kutatási megközelítése (Halász Gábor, Rapos Nóra, Fehérvári Anikó, Szivák Judit, Tókos Katalin, Bükki Eszter) a “Hazai szakmai műhelyek kutatási megközelítései a pedagógusok szakmai fejlődéséről és tanulásáról” c. szimpóziumon keretében 

  • A pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésének elméleti keretrendszere (AFM) a TALIS 2018 megállapításai tükrében (Némethné Tóth Ágnes)

2019

A 2019. november 7-9-én Pécsett megrendezett Országos Neveléstudományi Konferencián a Pedagógusok szakmai fejlődésének és tanulásának komplex értelmezése és megújuló vizsgálati lehetőségei c. szimpózium keretében bemutatott előadások (298-303. o.): 

  • A pedagógusok folyamatos szakmai fejlődése és tanulása – egyénből személy (Rapos Nóra, Tókos Katalin, Bükki Eszter, Gazdag Emma, Nagy Krisztina)

  • A pedagógusok szakmai fejlődése és tanulása a szervezet és rendszer szintjén (Lénárd Sándor, Kopp Erika, Kovács Ivett, Urbán Krisztián, Tóth-Pjeczka Katalin)

  • A pedagógusok szakmai fejlődésének támogatása a hazai szabályozási rendszerben  (Szivák Judit, Rónay Zoltán, Horváth László, Fazekas Ágnes, Salát Magdolna, Saád Judit)

  • Pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésének egyéni és szervezeti összefüggéseinek empirikus vizsgálata (Fazekas Ágnes, Horváth László)

Rapos Nóra (2019): MoTeL projekt – A pedagógusok szakmai fejlődésének és tanulásának megújuló értelmezése. Előadás az ELTE PPK PPI-Szombathely “A tanítóképzés múltja, jelene V. - A tanárképzés múltja, jelene II.” c. konferencián. http://mek.oszk.hu/19400/19447/19447.pdf

Rónay Zoltán: (2019): Elmélet és gyakorlat - Jogi alapelvek érvényesülése a tanügyigazgatás szabályozásában.Előadás a Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai Szakosztály Tanügyigazgatás konferenciáján. https://youtu.be/sR7n4vPrX34 


A konferenciaelőadások ppt-i az ikonra kattintva érhetőek el.


Sajtómegjelenések

  • „A pedagógusok eredményességét itthon is lehet mérni” 2022. október 4.  InfoRádió (lásd itt)
  • Nemzetközi mércével mérni. Interjú. ELTE. 2022.01.10. (lásd itt)
  • Tanárképzés helyett a pedagógusok tanulásáról érdemes beszélni. Interjú. ELTE. 2019.05.16. (lásd itt)